Tunnelproduktion kan flyttes
Folketingsmedlem fra Venstre peger på, at finansieringen af Storstrømsbro måske kan klares ved at flytte tunnelelementfabrik fra Rødby til samme sted, hvor Storebæltstunnelen blev produceret
Men nu sætter Venstres medlem af Folketingets Finansudvalg, Jacob Jensen, spørgsmålstegn ved beslutningen og peger på, at der måske kan findes en kraftig besparelse ved at lade tunnelelementerne fremstille i Kalundborg i stedet. Han vil så bruge en eventuel besparelse til eventuelt at finansiere den nye Storstrømsbro:
- Vi har nogle politiske udfordringer med at finde finansiering til en ny Storstrømsbro, hvor vi i Venstre gerne ser Femernbæltforbindelsen finansiere udgiften, så vi ikke bruger pengene fra Infrastrukturfonden, der kan bruges på andre vigtige projekter, siger Jacob Jensen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Alternative tilbud
Han peger på, at Transportministeriet i den situation bør undersøge de alternative tilbud, der kom ind, da man valgte at placere en tunnelelementfabrik i Rødbyhavn:
- Tilbuddet fra Kalundborg var betydeligt billigere, sikkert med andre udfordringer, men under alle omstændigheder bør sagen undersøges endnu en gang. Udfordringen med Rødbyhavn er manglen på en dybvandshavn, der allerede eksisterer i Kalundborg. Derfor skal man til at grave ekstra ud i Rødby. Dertil kommer selve etableringen af produktionsstedet, forklarer Jacob Jensen.
En del står tilbage
Der ligger dog ikke et færdigt produktionssted klar ved Kalundborg, men det var dog her, at tunnelelementerne til Storebæltsforbindelsen blev støbt, og derfra står ifølge Jacob Jensen en del tilbage:
- Sidst, men ikke mindst, skal man, når man er færdig med at støbe Femernbæltelementerne i Rødby, retablere havnen, så den ikkke længere har dybvandsstatus. Det skal man ikke i Kalundborg, og derfor er det to-tre mia. kroner billigere at støbe elementerne i Kalundborg. Så er der det logistiske i at sejle elementerne til Rødby, og det er den afvejning man må gøre. Det har man allerede gjort ved at lægge det i Rødby, men hvis økonomien strammer til bør man genoverveje muligheden, siger Jacob Jensen.
Politisk beslutning
En anden faktor er, at Kalundborg ikke ligger ringe, hvis det besluttes at støbe tunnelelementerne til en kommende havnetunnel i København i forlængelse af Femernelementerne:
- Det er dog ikke i første omgang formålet. Vi stå bag den oprindelige aftale om Rødby, men jeg vil gerne pege på, at Kalundborg Havn kom med et klart billigere tilbud, slutter Jacob Jensen.
Direktør Michael H. Nielsen fra Dansk Byggeri understreger, at Dansk Byggeri ikke vil blande sig i placeringen af en elementfabrik:
- Det overlader vil til politikerne. Det vigtige er, at elementfabrikken af såvel beskæftigelsesmæssige som miljømæssige årsager placeres i Danmark. Vi går ud fra, at politikerne allerede, da de traf beslutningen om Rødbyhavn, har gjort sig de nødvendige overvejelser om, hvor det er mest hensigtsmæssigt at placere produktionen af elementerne, siger Michael H. Nielsen til Licitationen.