23948sdkhjf

Model for Kattegat-forbindelse slår knuder

En ny version af Landtrafikmodellen driller DTU Transport
Det har vist sig vanskeligere end forventet at udarbejde en sikker model for passager- og biltrafik for en eventuel fast forbindelse over Kattegat og dermed skabe grundlag for trafikpolitiske beslutninger.

DTU Transport oplyser overfor Transportministeriet, at den ny version af landstrafikmodellen, som udrulledes i november, ikke har givet de troværdige resultater, man havde forventet.

-Mod forventning har analyserne desværre på nogle områder vist nogle resultater, som indikerer, at den udrullede version endnu ikke er tilstrækkeligt kvalitetssikret, hedder det i en orientering fra DTU Transports institutleder Niels Buus Kristensen til Transportministeriet.

DTU Transport skriver, at testkørsler har givet resultater, der strider mod "vores generelle faglige viden om trafikal adfærd".

Transportminister Magnus Heunicke (S) beklager i et svar til Venstres Fatma Øktem situationen, men understreger, at han ikke kan sidde den faglige vurdering overhørig.

Ministeren understreger, at der ikke eksisterer andre modeller, der kan beskrive trafikale effekter af et projekt af Kattegatforbindelsens karakter, der grundlæggende ændrer infrastrukturen i Danmark.

- Kort fortalt handler de modelteknisk udfordringer om prognosen for passager- og biltrafikkens rutevalg mellem Storebæltsforbindelsen og den mulige Kattegatforbindelse. Her har takstniveauet og takststrukturen stor betydning for trafikomfanget over en Kattegatforbindelse og derfor også for potentialet for brugerfinansiering. Det skyldes, at Kattegatforbindelsen skaber en ny rute, hvor trafikanternes valg mellem denne og Storebæltsforbindelsen afhænger af rejsens pris målt i penge og tid. Det kræver en præcis kvantificering af prisfølsomheden for trafikanternes valg af rute, hvilket indtil nu har skabt en række faglige udfordringer, skriver Magnus Heunicke.

-Hertil kommer den grundlæggende faglige udfordring, at en Kattegatforbindelse medfører markante rejsetidsbesparelser for både vej- og jernbanetrafikken. Det stiller større krav til Landstrafikmodellens egenskaber, når der skal regnes på infrastruktur, der medfører store ændringer, end når der regnes på forbedringer af infrastrukturen, som fører til mindre rejsetidsforbedringer, skriver ministeren.

DTU Transport oplyser, at de i uge fem i 2015 forventer at kunne give en melding om, hvornår Landstrafikmodellen vil være klar til analyser af en Kattegatforbindelse.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125