23948sdkhjf

Ring 5 vil ødelægge den nordsjællandske natur

Svenske transitproblemer kan løses på andre måder end ved at anlægge en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, mener Danmarks Naturfredningsforening
Tilbage i januar blev der afholdt en stort anlagt konference om en eventuel forbindelse over Øresund mellem Helsingør og Helsingborg.

Særligt erhvervslivet slog endnu et slag for en fast forbindelse over Øresund mellem Helsingør og Helsingborg, men Danmarks Naturfredningsforening advarer om en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.

- Selv om en fast forbindelse mellem de to øresundsbyer lyder besnærende, så vil projektet få altødelæggende konsekvenser for den nordsjællandske natur, advarer Danmarks Naturfredningsforening:

- Den vil medføre etablering af ny transportkorridor i Nordsjælland i form af Motorring 5. En vej, som – hvis den kommer til at ligge i den udlagte transportkorridor - vil skære igennem store områder med værdifulde Natura 2000 områder, habitatområder og fredede arealer, siger transport- og klimapolitisk medarbejder i Danmarks Naturfredningsforening, Janne Wichard Henriksen.

Set med Danmarks Naturfredningsforenings øjne, er Ring 5 først og fremmest et svensk erhvervsprojekt, som Region Skåne, Region Hovedstaden og Region Sjælland har gødet jorden for via IBU, som er samarbejdet om Infrastruktur og Byudvikling i Øresundsregionen.

Flotte rapporter

- De har udgivet flotte rapporter om mobilitet og miljøfordele. Rapporter, der let forfører. Men essensen er, at det handler om at føre svensk godstransport gennem Nordsjælland, hvor den vil smadre værdifuld natur og rekreative områder, siger Janne Wichard Henriksen videre.

Motorring 5 bliver ofte nævnt i en trafikpolitisk sammenhæng med Femernprojektet, fordi økonomien i en fast forbindelse over Femernbælt er afhængig af indtægter fra godstransit gennem Danmark:

- Men der er ikke set afgørende argumenter for, at det behøver at medføre en HH-forbindelse. Det er derfor ikke givet på forhånd, at den svenske transittrafik skal gennem Nordsjælland. Det svenske behov for transport, kan i stedet løses ved at udnytte de muligheder, der er knyttet til den eksisterende Øresundsforbindelse, mener Danmarks Naturfredningsforening.

Anden placering

Hvis en Motorring 5 bliver aktuel, vil Danmarks Naturfredningsforening appellere til, at den placeres uden for den reserverede transportkorridor, der blev udlagt i 1970erne.

Alternativt kunne den løbe øst for Frederikssundsmotorvejen ad Rute 6 mod nord.

Danmarks Naturfredningsforening peger på udvidelse af den eksisterende infrastruktur, frem for etablering af helt nye anlæg:

Der bør blandt andet udarbejdes en uafhængig og faglig funderet undersøgelse, der kan belyse effekten af endnu en omfartsvej samt se på alternativer.

Der kan også ske en udbygning af Ring 4 og Rute 6, som eventuelt kan afhjælpe trafikpropperne via en forlængelse af Ring 4 til Lyngby- og Helsingør-motorvejene.

Endelig kan der ske en udbygning af kollektive ordninger, såsom Letbanen på Ring 3, der netop er vedtaget.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094