Partier giver grønt lys til letbane
Loven om Århus Letbane vedtages efter grundig udvalgsbehandling uændret i forhold til førstebehandlingen
Enhedslisten har stillet 12 ændringsforslag, og udvalget har stillet 54 spørgsmål til transportministeren, og dermed indstiller et flertal i udvalget - alle partier bortset fra Dansk Folkeparti og Enhedslisten - forslaget til uændret vedtagelse.
Det ventes dog, at alle partier ved den endelige vedtagelse trykker på "ja-knappen".
Dansk Folkeparti erkender, at Aarhus Letbane vil give et kæmpe løft til den kollektive trafik i området og på sigt også i omegnskommunerne, når letbanen løbende skal udbygges:
DF støtter EL
- Imidlertid er den manglende elektrificering af strækningen Grenaa-Odder en barriere for denne udbygning. Denne elektrificering er i lovforslaget en tilvalgsordning, som skal finansieres af blandt andre Norddjurs Kommune. Det virker ikke rimeligt, at dele af letbanen skal være tilkøb og derfor afhængig af, om den enkelte kommune har råd. Da elektrificering er en væsentlig forudsætning for at få letbanen til Grenaa og Odder, burde denne naturligvis være en del af anlægsloven, mener Dansk Folkeparti, der hermed støtter et ændringsforslag fra Enhedslisten.
Sidstnævnte vil i øvrigt sikre, at at selskabet Aarhus Letbane I/S ikke opløses, men fortsætter sit arbejde med at sikre yderligere udbygning af letbanen i Aarhusområdet. Samtidig ønsker Enhedslisten, at staten er med til at påtage sig ansvaret for letbanens videre drift, ligesom det er tilfældet med Metroen.
60 år gamle skinner
Ikke mindst har Enhedslisten et krav om, at etableringen af Aarhus Letbane sker med en social klausul, så udbuddet af letbanen skal indeholde krav om etablering af praktikpladser, hvilket der altså ikke er flertal for:
- Enhedslisten ser desuden gerne, at Grenaabanen renoveres til nutidig standard. Det vil sige, at de mere end 60 år gamle skinner og sveller udskiftes. Dette skal også omfatte strækninger, dæmninger med blød jordbund m.v. Enhedslisten foreslår endvidere, at Grenaabanen opgraderes fra de nuværende 75 km/t til 120 km/t, og at Grenaabanen udbygges til godstrafik med kørsel efter jernbanesikkerhedsdirektivet, hedder det videre.
Tre om finansiering
Aarhus Letbane består af anlæg af en letbanestrækning fra Aarhus Hovedbanegård via de bynære havnearealer, herunder en afgrening til Østbanetorvet, via Skejby og Lisbjerg, samt som en mulig option, anlæg af en kort dobbeltsporet strækning mod vest i Lisbjerg, til Lystrup, samt tilpasning af Odderbanen og Grenaabanen til letbanedrift, herunder ombygning af Aarhus H.
Der er foreløbigt planlagt 17 standsningssteder på strækningen mellem Aarhus H og Lystrup station.
Den samlede anlægssum for letbanen bliver altså cirka 1,2 mia. kr. i 2009-priser, og af disse indskyder Aarhus Kommune 500 mio. kr., Staten 600 mio. kr. og Region Midtjylland 78 mio.kr.