Anlægsnyt
TRAFIK - STEVNS: Stevns Kommunalbestyrelse har godkendt en trafiksikkerhedsplan for Stevns Kommune. Målet med planen er at forbedre trafiksikkerheden og derigennem nedbringe antallet af trafikuheld på de stevnske veje og cykelstier med 30 40 procent over en periode på 12 år.
Trafiksikkerhedsplanen indeholder en kortlægning af trafikken på Stevns, der blandt andet bygger på analyser af trafiktællinger og uheldsdata, og en række forslag til konkrete tiltag til forbedring af trafiksikkerheden. Disse tiltag omfatter blandt andet opsætning af fartvisere og dynamisk skiltning, bedre afmærkning i kurver, etablering af rumlestriber samt fjernelse af faste genstande langs vejen. Desuden flere cykelstier langs vejene og udbygning af stisystemerne i byerne.
Trafiksikkerhedsplanen er udarbejdet i samarbejde med Via Trafik.
MUR - ROSKILDE: Kulturstyrelsen har givet Roskilde Kloster tilsagn om 350.00 kr. i støtte til renovering af klostrets gamle mur, skriver Dagblaget Roskilde.
Donationen er betinget af, at klosteret selv finder resten af de 1,5 mio. kr., renoveringen ventes at løbe op i.
REGION SYDDANMARK
SANSEHAVE - GRINDSTED: Ole Kirks Fond har givet 190.000 kr. til etablering af en sanse- og rekreationshave ved sygehuset i Grindsted, fortæller Jydske Vestkysten.
Haven, der skal bruges af patienterne fra sygehusets neurorehabiliteringsafdeling, anlægges ifølge planerne i løbet af sommeren.
REGION MIDTJYLLAND
OMFARTSVEJ - HEDENSTED: Hedensted Byråd skal på sit møde i morgen blandt andet tage stilling til etablering af en omfartsvej ved Ørum for at afhjælpe lastbiltrafikken gennem Ørum.
Etablering af en omfartsvej ved Ørum indgår ikke i investeringsoversigten for 2012 og heller ikke i årene fremover. Midler til en anlægsinvestering skal derfor findes ved ekstern finansiering og/eller omprioriteringer inden for de eksisterende rammer.
Administrationen har skitseret og regnet på forskellige forslag og konkluderer, at der kun er to farbare muligheder for etablering af en omfartsvej: En asfalteret omfartsvej der nedgraves og tilpasses terrænet bedst muligt og som vurderes at koste cirka 8,7 mio. kr. plus 1,3 mio. kr til venstresvingsbane på Ørumvej, eller en grusvejsløsning, der vil blive markant billigere og som kun etableres som aflastningsvej for lastbiltrafikken.
Af økomnomiske hensyn anbefaler administrationen grusvejsløsningen.