23948sdkhjf

Et trafikknudepunkt i Ballerup

I Chr. Rovsings gamle domicil i Ballerup er samlet en klynge af viden om veje og trafik. Her er 2 + 2 = 5
I overensstemmelse med bedste danske tradition har de mange aktører gennem årene fundet sammen i organisatoriske fællesskaber – interessefællesskaber, praktiske fællesskaber og faglige fællesskaber.

Med en kontorgang i det tidligere Chr. Rovsing-domicil på Lautrupvang i Ballerup lige uden for København som ydre ramme er der gennem de senere år tilmed opstået et fællesskabernes fællesskab. Her har en klynge af foreninger med veje og trafik som gennemgående interesser fundet sammen i, hvad der er så godt som et fælles sekretariat. Det skaber selvsagt synergi – både praktisk, fagligt og økonomisk.

- Ud over de rent økonomiske fordele ved fælles telefonreception og i et vist omfang kontorhold betyder fællesskabet, at vi kan inspirere hinanden i det daglige. Det har betydning, når vi formulerer og formidler holdninger udadtil – vi når simpelt hen stærkere og bredere ud, fortæller direktør i Asfaltindustrien, Anders Hundahl.

Asfaltindustrien er branche- og arbejdsgiverforening for Danmarks fabrikanter af asfaltbelægninger og for de virksomheder, der udfører belægningerne. Foreningen er tilsluttet Dansk Arbejdsgiverforening og omfatter 15 virksomheder.

Foreningen har nedsat et vurderingsnævn, der løser tvister mellem eksempelvis grundejerforeninger og andre private købere af asfaltbelægninger og foreningens medlemmer. Som fællesskab har foreningen også som opgave at arbejde for en konsekvent kvalitetsstandard og gennemføre en fælles miljøpolitik.

Øg kompetencer

Dernæst har Asfaltindustrien sammen med 3F etableret Asfaltskolen, der er et målrettet forsøg på at løfte asfaltarbejdernes kompetencer – både alment og fagligt.

Visionen er, at medarbejderne både skal været sikret en grunduddannelse og have almene kompetencer, der svarer til Folkeskolens Afgangsprøve.

Første led er en afklaring af medarbejdernes nuværende kompetencer, og herefter er det tanken, at medarbejderne skal på kurser uden for anlægsæsonen.

Endelig har Asfaltindustrien påtaget sig driften af autobranchens private ankenævn, Ankenævn for Biler. Ankenævnet behandler klager fra private forbrugere over autoreparationer til en værdi af mere end 1.500 kroner og over bilkøb til mere end 100.000 kroner.

Nævnet er “ejet" af tre organisationer i autobranchen og FDM og er særegent derved, at sagsbehandlingen udelukkende foregår pr. internet – udover, naturligvis, når nævnet træder sammen op til et par gange om måneden.

Asfaltindustrien har varetaget sekretariatsfunktionen siden 2006 og behandler omkring 250 klager årligt.

Synergien

- Vi vil gerne samle interesser inden for veje og trafik. Ud over synergi skaber alliancerne en faglighed og et samarbejde, som både vore virksomheder, vejbrugere og nu også den enkelte bilist har glæde af, forklarer Anders Hundahl.

Dansk Vejforening er et interessefællesskab af virksomheder og organisationer, der leverer materialer, ydelser og udstyr til vejene – og dem, der bruger dem.

- Vi har medlemmer fra NCC til Danmarks Automobilforhandler Forening og fra Rambøll til Falck. Foreningens mission er at øge forståelsen for, hvordan vi som virksomheder og som samfund kan udvikle og forbedre vejsektoren, forklarer sekretariatschef Søren Bülow.

Søren Bülow ser et misforhold mellem udviklingen i bilindustrien og indsatsen for at gøre vores veje bedre.

- Bilerne er de seneste årtier blevet væsentlig sikrere med ny teknologi som ABS og elektroniske udskridningssystemer. Her ser vi et stort potentiale for udvikling og vil gerne have mulighed for at nyttiggøre den teknologi, der allerede findes – eksempelvis i form af ITS-systemer; det vil sige intelligent styring af trafikken.«

Heri ligger ikke mindst en politisk opgave.

- Vi skal først og fremmest skabe forståelse hos både politikere, planlæggere og den enkelte trafikant for den trafikale virkelighed. Man kan være “nærmest imod" og prøve at reducere væksten i trafikken ved restriktioner – en betalingsring omkring København, eksempelvis! Men al statistik dokumenterer jo, hvordan høj aktivitet i samfundet – vækst – befordrer stigende trafik. Derfor vil der være en samfundsøkonomisk gevinst i at udvikle trafikken fremfor at prøve afvikle den, fastslår Søren Bülow.

Messe i april

Endelig har trafikknudepunktet på Lautrupvang en afkørsel til Brancheforeningen for Trafiksikkerhed & Vejservice.

Her er medlemmerne virksomheder inden for produktion af vejinventar – fra vejskilte til vejbelysning; fra ISS Facility Services til 3M Traffic Safety Systems.

Medlemstallet er 24, og foreningen er ganske ny – kun godt et år gammel.

Foreningen har som mission at medvirke til at udvikle dansk infrastruktur og skal blandt andet virke for forståelse for vejinventarets betydning for sikkerhed.

Baggrunden for foreningens etablering er ikke mindst, at vedligeholdelsen af vejene og det, der er omkring dem, er særlig truet i sparetider: Der er nu engang flere stemmer i at reducere lukkedage i institutioner end i at udskifte et udtjent autoværn.

Foreningen bygger på netværk med sigte på yderligere innovation og nytænkning blandt medlemmerne. Foreningen er selvsagt også talerør over for kommuner og andre besluttende myndigheder.

I foråret er foreningen medarrangør af Trafiksikkerhedsmessen 2012, der afvikles den 12. april på FDM Jyllandsringen i Resenbro ved Silkeborg.

Her deltager 31 af de “væsentligste virksomheder". Under messen afholdes tillige en workshop om trafiksikkerhed ved vejarbejder – en workshop, der på mange måder er et resultat af samarbejdet på Lautrupvang, idet både Dansk Vejforening og Asfaltindustrien spiller med.

Næppe alle veje fører til Ballerup – som de gør til Rom. Til gengæld fører ganske mange veje herfra.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095