23948sdkhjf

Ny svævende cykelsti kan redde liv

Den 235 meter lange og seks meter høje cykelsti ved Kalvebod Brygge og Fisketorvet skal løse et stort sikkerhedsproblem for cyklister i København. Især fordi broen til 33 mio. kr. kun er for cyklister
København er en farlig by for cyklister. Fire dødsfald har ramt cyklister gennem de seneste år i området omkring Fisketorvet.

Men nu er der håb om en mere sikker - og køn - cykelvej ved Kalvebod Brygge.

Hvad arkitekt og industriel designer med speciale i broer, Jesper B. Henriksen fra Dissing+Weitling, kalder et “gevaldigt mareridt af cykler og fodgængere" fra Kalvebod Brygge til cykelbroen over Københavns havn bliver fra årsskiftet skiftet ud med en rigtig sjov cykeltur. Man kører oppe i første sals højde, drejer ud på vandet ved Fisketorvet og kommer ind at køre imellem de monolitiske blokke Hotel Copenhagen Island, Atrium og Aller Huset.

- Lige nu er det kaos, med mange små snævre sving og en besværlig betontrappe ved Fisketorvet. Cyklisterne skal bære cyklerne op og ned af en trappe ved indkøbscentret for at komme ned til området, der leder til cykelbroen over Københavns Havn - et område, som også er fyldt med fodgængere der skal til og fra Fisketorvet, siger Jesper B. Henriksen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Den svævende cykelsti vil være med til at gøre København til en af verdens bedste cykelbyer, og Københavns Kommune støtter derfor også projektet med 33 mio. kr.

Gik væk fra rampe

- Den oprindelige idé gik ud på at bygge en rampe ved Kalvebod Brygge, men det kunne ikke lade sig gøre at få den afviklet på den nordlige side af Fisketorvet, da den ville ende i et lidt trist område. Derfor fører den nu hele vejen hen til Havneholmen, ved Nordporten, hvor man laver et s-sving hvor der tidligere har været en del farlige sammenstød, siger han.

Jesper B. Henriksen sidder i arkitektvirksomhedens afdeling for broer og infrastruktur, hvor der er næsten lige så mange opgaver i udlandet som i Danmark.

- Sidste år var vi med til at tegne på det, vi håbede skulle blive til Femernbroen, så det er klart, at vi blev noget skuffede, da man besluttede sig for en tunnel i stedet, siger han.

En unik bro

I forhold til den nye cykelbro i København er der få fortilfælde, ifølge Dissing+Weitling-arkitekten:

- Vi har prøvet at lave slyngede broforløb før i udlandet, for at tilpasse til højder og stigninger. Et eksempel er Treadstone-broen i England, og vi har også prøvet det i Norge i en arkitektkonkurrence. Men denne er unik fordi den kun er til cyklister. Normalt vil der næsten altid blive gjort plads til fodgængere. Derfor er projektet ret specielt, og vi er da også allerede blevet kontaktet af tyske cykelblade fordi det er så unikt. Hollænderne er også gode til at skabe fine forhold til cykler, men tyskerne er ved at være meget godt med, siger Jesper Henriksen, der også har været med som sagsarkitekt på Bryggebroen og broen over Ågaden.

Man forventer at Danmarks første broforbindelse kun for cyklister er færdigt omkring årsskiftet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094