Nu pibler de små - og store - maskiner frem
16 mand på Lemminkäinens store værksted i Uldum sørger for, at alle 780 enheder plus det løse er klar til foråret
- I marts ruller de første asfalthold ud, og vi tømmer pladsen mere og mere for maskiner, som vi har haft fat i på værkstedet hen over vinteren. Til april skal alt grej helst være ude at trille. Så handler det om løbende service og reparationer for mandskabet på værkstedet, fortæller Poul Friedrich.
Han er teknisk chef for Lemminkäinen og manden, der vinteren igennem har 16 mand i fuldt sving med at gøre maskiner klar til foråret.
Det sker på Lemminkäinens værksted i Uldum en lille snes kilometer vest for Horsens og cirka lige så langt nord for Vejle. Indtil sommeren 2012 foregik det under åben himmel, når der skulle skrues i de helt store maskiner. Der var simpelthen ikke plads til at rulle dem ind på det 600 kvm store værksted ved asfaltfabrikken ved Uldum.
Plads til de største
- Vi købte en nabo-matrikel med en 2.700 kvm stor bygning, hvor der tidligere har været lavet dele til vindmøller og efterfølgende savværksmaskiner. Her kan vi få selv de største af vore maskiner ind, siger Poul Friedrich.
Værkstedet i Uldum er Lemminkäinens eneste i Jylland. Derfor har det også tjansen med servicering og vedligeholdelse af alt asfalt-kæmpens materiel i Jylland. Det er også fra chefkontoret i Uldum, indkøb og drift af det sjællandske værksted i Ølstykke foregår.
- På værkstedet i Uldum har vi 14 mekanikere, en maler og en lagermand. Det kan synes af mange, men vi keder os faktisk ikke, bedyrer Poul Friedrich.
- Vi servicerer og vedligeholder tromler, udlæggere, fræsere, læssemaskiner, lastbiler til maskintransport og hvad vi ellers bruger. I alt 780 enheder af de store. Hertil kommer så det mindre grej som vibratorer og lignende, som naturligvis også skal holdes i optimal stand. Vinteren går godt i Uldum, forsikrer den tekniske chef.
Fandt tre tons tromle
Når man har en maskinliste af det omfang, kan der godt smutte nogle tons ind imellem.
- Det hænder da, at en maskine forsvinder for os. Derfor sætter vi nu trackere på det meste. Ofte er der tale om misforståelser, når vi pludselig står og mangler en maskine. Folk har talt forbi hinanden, da det blev aftalt, hvor maskinen skulle afleveres efter brug. Vi har netop genfundet en tre tons tromle efter et par måneder, fortæller Poul Friedrich.
Det er ikke hver gang, det forsvundne grej dukker op igen. Lemminkäinen er ikke forskånet for tyveri af materiel. Poul Friedrich har således netop konstateret, at "nogen" i løbet af vinteren har fjernet en container med automatik- og GPS-udstyr til udlæggere. Totalt for omkring 350.000 kr.
Slut med wellness
De første af de store asfaltmaskiner er netop begyndt at forlade vinterens wellness-ophold i Uldum. I tirsdags tog Lemminkäinen-mandskab og maskiner fat på Brande Omfartsvej. Motortrafikvejen uden om Brande skal ændres til motorvej med åbning senere i år.
- Derefter har vi 12 km Silkeborg-motorvej fra Låsby til Hårup på planen. Normalt kommer asfalt-arbejdet i gang omkring 1. april. Så det er dejligt med et tidligt forår, som giver mulighed for at komme tidligere i gang, siger Lemminkäinens regionschef for Midtjylland, Lars Sabroe.
Feederen kom ind
Blandt de store basser, der er blevet puslet om på Uldum-værkstedet, og som nu sendes ud til den barske hverdag, er Lemminkäinens store Vögele-feeder MT3000-2 Offset.
Den er den eneste af sin slags i Danmark og blev indkøbt i fjor til at fodre en stor asfaltudlægger.
Maskinen fungerer som en slags "buffer", der skydes ind som mellemled mellem lastbilerne med asfalt og asfaltudlæggeren. Feederen øger simpelthen kapaciteten ved udlægningen, fordi den tager imod og opbevarer ekstra store mængder asfalt fra lastbilerne, som udlæggeren så fodres med kontinuerligt.
Vögele-feederen er en af de helt store maskiner, som ikke ville have haft mulighed for at få indendørs behandling, før Poul Friedrich kunne rykke sit mandskab ind i det store værksted i Uldum.
Det kræver stadig en habil chauffør at tumle maskinen ind og ud af portene til værkstedshallen. Men det gik perfekt og uden en eneste skramme i den lak, som maskinen i øvrigt også har fået i Uldum. Ligesom andre nye maskiner, der måske ikke er malet i Lemminkäinens kulør fra producent hånd, får den den rigtige farve i Uldum.