Stilladstraller i komposit letter arbejdet
En fugtig trætralle til stilladsdæk vejer op til 35 kg. Pitzner både udlejer og forhandler nu komposittraller i samme størrelse på blot 13 kilo
- Udgangspunktet for vores satsning på kompositraller fra det danske firma Nordic Platform er Arbejdstilsynets indsats mod de tunge trætraller, og vi har valgt både at udleje og forhandle produktet. Det gør vi, dels fordi produktet er gennemtestet og godkendt i klasse 6 af SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, og dels fordi det passer ind i vores One-Stop-Shopping stillads strategi, hvor stilladskunder hos os kan få de relevante og markedstilpassede løsninger fra flere førende leverandører, siger afdelingschef Knud Højland Pedersen, Pitzner.
- Det er ingen hemmelighed, at komposittraller er dyrere end trætraller, men vi lejer i øjeblikket ud til samme pris, og vi sælger med 30 dages returret. Over et par år udfaser vi gradvis trætraller og indkøber udelukkende komposittraller til udlejning. Det handler naturligvis om ergonomi og arbejdsmiljøregler, men i høj grad også om effektivitet. Det siger sig selv, at det er langt mere effektivt at arbejde med traller på 13 kilo end med traller på op til 35 kilo. Samtidig holder de meget længere. De mørner ikke, de bliver ikke påvirket af sollys, de er upåvirkede af syre og base, og de kan indfarves i firmafarver, så der er minimal risiko for at de forsvinder. Vi vurderer simpelthen, at det er fremtiden og næste step er, at stilladsdæk til alle typer stillads udvikles i komposit, siger Knud Højland Pedersen.
Initiativtageren til komposittrallen er Per Mose Jakobsen med partneren Carsten Lau Kjærgaard og firmaet Nordic Platform, der som udgangspunkt stillede opgaven til en ingeniør, der havde erfaring med komposit: Skab en tralle, der er 55 mm tyk, 490 mm bred, 2170 mm lang, vejer maksimalt 15 kilo, og som højst koster 400 kroner.
- Den opgave blev løst og i sommeren 2012 havde vi første version klar. I dag har vi version to på kun 13 kilo og fortsat til en pris, der ligger midt mellem træ og aluminium, siger Per Mose Jakobsen.
- Jeg ser samarbejdet med Pitzner som optimalt, for jeg tror, at mange kunder som udgangspunkt vil leje og sideløbende gradvis opbygge deres egen beholdning. Sådan er det gået med andre typer stilladsmateriel. Der er naturligvis tale om en betydelig investering, men lige pludseligt begynder Arbejdstilsynet sikkert at håndhæve reglerne, og så er det en god idé for håndværkere, entreprenører og stilladsfirmaer at være forberedt.
- Vi sælger komposittrallerne i Norge, Sverige og Danmark. Vi har solgt lige så mange i Sverige, som i Danmark, selv om der ikke er arbejdsmiljøregler mod brug af tunge trætraller. I Norge er der til gengæld en brancheaftale, og i Sverige har en af de helt store entreprenørfirmaer varslet, at de ikke længere vil have trætraller på deres byggepladser, så det udvikler sig i hele Skandinavien, siger Per Mose Jakobsen.
Produceres på Fyn
Hidtil er komposittrallerne blevet fremstillet i Kina, men fra april 2015 produceres de hos Nordic Platform i Søndersø på Fyn.
- Vi køber maskiner i USA til produktionen. Vi er i dialog med flere af Europas største stilladsfirmaer og i gang med at udvikle dæk til mange typer stillads, og så handler det meget om time to market. Samtidig tror vi på, at Made in Denmark er bedre end Made in China. Vi er lidt stolte af, at det er en dansk opfindelse, siger Per Mose Jakobsen, der forventer, at der fra dag ét vil være 10 arbejdspladser på fabrikken stigende til 40-60 medarbejdere over en femårig periode.
Nordic Platform består ud over Per Mose Jakobsen og partneren Carsten Lau Kjærgaard af en række kapitalstærke investorer.