Milliardudbud om statsveje snart afklaret
I går var der licitation for Vejdirektoratets store vedligeholdsudbud
Vejdirektoratet kunne ikke sige meget i går efter licitationen, der fandt sted klokken 10, da man først skal have dannet sig et overblik.
Udbuddet er opdelt i 29 delaftaler med en samlet anslået værdi på mellem en mia. og 1,25 mia. kroner eksklusive moms.
24 af delaftalerne omfatter anlægs- og veligeholdsarbejder på primært store bygværker som eksempelvis Aggersundbroen, Limfjordsbroen og Frederikssundstunnelen udbudt på baggrund af detailprojekt.
En anden af delaftalerne omhandler 54 entrepriser om vedligeholdsarbejder på bygværker udbudt i totalentreprise. Derudover indeholder udbuddet delaftaler om vedligehold af asfaltbelægninger og kørebaneafmærkning. Tildelingskriteriet er fastsat til laveste pris
Løst opgaver billigere
Det store udbud kommer i kølvandet på Vejdirektoratets store driftsudbud fra 2012, hvor Vejdirektoratet for første gang udbød så stor en mængde på en gang.
Dengang sagde driftsdirektør i Vejdirektoratet Niels Chr. Skov Nielsen til Licitationen:
- Vi arbejder i Vejdirektoratet målrettet på at blive bedre bestillere og få flere opgaver løst billigere og mere hensigtsmæssigt. Derfor afprøver vi nu denne udbudsform, hvor vi forsøger at udnytte entreprenørernes kompetencer og prisstrukturer bedst muligt.
I forbindelse med driftsudbuddet blev bygværker og belægningsarbejder udskilt, og det er de opgaver, der lige nu er i spil.
Kompliceret at byde
Der er ikke udelt begejstring for Vejdirektoratets kæmpe udbud blandt asfaltfirmaerne.
- I Asfaltindustrien mener vi, at det er vanskeligt på nuværende tidspunkt at se, om det bliver bedre og billigere, men vi kan i hvert fald se, at det er blevet mere indviklet og uigennemskueligt, fordi alting hænger sammen fra rengøring over vejservice til asfalt, siger adm. direktør i Asfaltindustrien Anders Hundahl.
Han peger derfor på, at samarbejdet fra alle branchens parter omkring Vejreglerne er vigtigt:
- Den meget tætte dialog mellem kunde og leverandør i vejregelregi vigtigere end nogensinde. Jo mere kompliceret og uigennemskueligt tingene bliver, jo mere er der behov for at diskutere erfaringer og finde løsninger.
Anders Hundahl fremhæver, at det ikke er, fordi Asfaltindustrien er imod nyskabelser.
- Det er ikke, fordi vi siger, at alt bare skal være, som det var engang. Vi kan bare se, at nye ting tager tid, og tiden må vise, om det bliver bedre eller dårligere, siger han.