23948sdkhjf

Et tættere samarbejde gavner byggebranchen

Der er gevinster at hente, hvis virksomheder og bygherrer indgår længerevarende samarbejder, viser en ny undersøgelse
Længerevarende samarbejde imellem byggevirksomheder, leverandører og bygherrer kan gavne branchen. Det kan nedbringe omkostningerne for en del byggeopgaver og samtidig opbygge relationer mellem parterne, der er vigtigere end jura og kontrakter.

Det viser en undersøgelse, som Realdania står bag, baseret på fem cases i Danmark og Sverige, hvor virksomheder i byggebranchen har samarbejdet gennem længere tid.

- Undersøgelsen viser, at de længerevarende samarbejdsformer kan nedbringe omkostningerne for en del byggeopgaver. Lige så væsentligt er dog de bløde effekter, eksempelvis at de involverede virksomheder får en større viden, og at der skabes et grundlag for øget innovation, samtidig med at medarbejdertilfredsheden øges, siger programchef Lennie Clausen, Realdania.

I undersøgelsen er muligheder og barrierer ved de længerevarende samarbejder vurderet. Smith Innovation og Chalmers University of Technology har stået for undersøgelsen.

- Vores undersøgelse viser, at de længerevarende samarbejder ikke kan reduceres til jura og et stykke papir. Det er alt det, der følger, efter at kontrakten er indgået, der er afgørende for, om der opbygges tillid og læring. Om længerevarende samarbejde giver gevinst afhænger derfor mere af branchens selv end af ydre faktorer som eksempelvis udbudsregler, siger partner Mikkel A. Thomassen, Smith Innovation.

Mere kvalitet

En af de fem cases er samarbejdet mellem Enemærke & Petersen (E&P) og en række bygherrer i servicepartnerskaber for vedligehold af bygninger. E&P har således blandt andet sådanne serviceaftaler med ATP Ejendomme og Rudersdal, Hørsholm og Næstved kommuner. Aftalerne har oftest en varighed af to-tre år.

Tankegangen er, at E&P som serviceudbyder i højere grad indgår som integreret del af kundens organisation og deltager i planlægningen af det samlede vedligeholdelsesarbejde i stedet for passivt at agere på tildelte opgaver. Ifølge undersøgelsen er effekten for kunden mindre administration og et bedre overblik over vedligeholdelsesarbejdet, mens det for E&P giver mulighed for at levere en bedre ydelse og mere kvalitet for pengene.

Markedsdirektør i Enemærke & Petersen Søren Faebo Larsen genkender konklusionerne.

- Vi genkender billedet af, at relationer er mindst lige så vigtige som jura og kontrakter. Længerevarende samarbejder er mest værdifulde, når de bygger på tillid og et ærligt behovs- og interessebaseret samarbejde. På den måde kan vi - som entreprenør og leverandør af serviceydelser - være kreative sammen med byg- og driftsherrerne, og sikre, at de får mest muligt byggeri, renovering og service for pengene, siger Søren Faebo Larsen.

Forandringsparathed

Det er primært forhold, der sætter rammerne for graden og længden af et eventuelt samarbejde. Den ene er udbudsreglerne og den anden er organisationerns praksis - og det er netop med hensyn til praksis, hvor der kræves en forandringsparathed og nye kompetencer i organisationerne.

På baggrund af undersøgelsen er der udarbejdet en række anbefalinger til, hvad der kan arbejdes med for at de uforløste potentialer for strategiske længerevarende samarbejder i byggeriet kan realiseres.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088