Fotos skal skaffe langt flere AMU-kursister
AMU-skoler giver sig i kast med sociale medier som Instagram
Billederne viser alt lige fra fyldte undervisningslokaler til kraner, der løfter containere.
De mange billeder er taget af AMU i en testperiode forud for kampagnen Oplev AMU, som skydes i gang i februar.
- I og med, at antallet af AMU-kursister er faldet de seneste år, vil vi ved hjælp af Instagram gerne skabe opmærksomhed omkring kurserne. Og hvem er bedre til det end kursisterne selv? Vi vil gerne have nogle af de gode historier ud via Instagram, forklarer Thea Jepsen, som er projektleder for Oplev AMU.
Praktisk stærke
Ud over at man kan finde billederne på Instagram, så vil de løbende være at finde i kursusbeskrivelser på portalen amukurs.dk, hvor man kan finde alle AMU-kurser.
- Vi har med en målgruppe at gøre, som er praktisk stærke og måske ikke altid bogligt stærke. Billederne skal supplere beskrivelserne og vise, hvad der foregår på enkelte kurser, fortæller Thea Jepsen.
Op mod 100 skoler deltager i kampagnen, som varer frem til juni 2015.
Elever distraheret?
Når kampagnen går i gang, og kursisterne for alvor begynder at hive mobilerne frem og tage billeder af deres dagligdag på et AMU-kursus for derefter at uploade det til Instagram, kunne man måske frygte, at det vil forstyrre selve undervisningen.
- Man kan selvfølgelig godt frygte, at det vil komme til at genere læreren og undervisningen, men det er netop derfor vi som led i kampagnen underviser de ansatte i, hvordan man får det til at fungere bedst, siger Thea Jepsen, som samtidig påpeger, at kursisterne selvfølgelig ikke skal tage billeder undervejs på kurser, hvor det ikke er muligt af hensyn til sikkerhed.