23948sdkhjf

Dansk afsæt på ny svensk bro

Den længste stålbro siden Øresundsbroen står snart færdig, og det er med en dansk rådgiver på sidelinjen
Den 1,4 km lange Sundsvallbro over Sundsvallfjorden i Sverige nærmer sig nu sin færdiggørelse efter det sidste brofag blev løftet på plads i starten af februar.

Broen er projekteret af danske ISC Rådgivende Ingeniører A/S for konsortiet Joint Venture Sundsvallbron, der består af Max Bögl International S.E. samt Strabag SE.

Sundsvallbroen i Sverige er den længste stålbro bygget i Skandinavien, siden Øresundsbroen blev indviet i år 2000.

Den nye bro er en del af den nye østsvenske motorvej, som bugter sig op igennem landskabet nord for Stockholm. Broen krydser Sundsvallfjorden, der er beliggende cirka 400 km nord for Stockholm. Hele Sundsvallsprojektet har med tilslutning, fag og ramper en samlet længde på 2,1 km.

Montagen af selve broen over fjorden blev startet i starten af 2013, og den forventes afleveret i efteråret 2014. Broen er kontinuerlig over 11 fag med den største spændvidde på midterfaget på 170 m faldende mod endevederlagene til 88 meter.

Det mindste

Den sidste brosektion i det midterste fag er for så vidt den mindste af de i alt ni monterede sektioner over vand, idet de tilsluttende sektioner i det midterste fag har nogle store udkragninger.

Brosektion 9 har en længde på 90 meter og blev sejlet på pram fra den polske by Stettin den 13. januar 2014 og er således den sidste sektion, der er leveret fra det polske værft, hvor de store kassedragerprofiler er blevet opbygget.

Brosektionen, der vejer 1.300 ton, ankom til Sundsvall 17. januar 2014 på prammen og er efter forberedelser blevet monteret den 4. februar 2014.

Den blev løftet på plads ved placering af såkaldte Derricks på de udkragede brodele. Herefter blev den hejst på plads via et wireløft.

Når den sidste brosektion på de 90 meter er befæstet med midlertidige montagebeslag og derefter fuldsvejst i konturerne, er det længste brospænd på 170 meter etableret. Herefter følger blot forspænding af rørene i de skråstillede V-understøtninger, før broen er permanent installeret for udførelse af de senere arbejder med asfaltbelægning, rækværker og autoværn.

Gået efter planen

Byggeriet af broen er hidtil gået efter planen, og i efteråret har man været begunstiget med varmere vejr end sædvanligt, således at Sundsvallfjorden ikke som normalt er frosset til allerede fra november måned.

Den frie højde over havet for broen er 33 meter, og den frie gennemsejlingspassage med det krævede fritrumsprofil er 90 meter. Den samlede vægt af ståloverbygningen transporteret helt fra Sengenthal i Tyskland via Rotterdam og Stettin til Sundsvall er 22.000 ton.

Alle brosektionerne blev fremstillet på Max Bögls store værksted syd for München ved Sengenthal.

Disse sektioner blev herefter transporteret via Rhein-Main-Donau-kanalen til Stettin, hvor Max Bögl ligeledes har et samleværksted. Her blev sektionerne samlet til store brosektioner på maksimalt 2.000 ton.

Disse sektioner blev så successivt i løbet af 2013 sejlet på pram til brostedet for montage med flydekraner. Både fremstilling og transport og samling i Stettin og transport til brostedet er forløbet fuldstændig planmæssigt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094