Billund er mere end Legoland
Billunds lille størrelse, men mastodont-status som turistmagnet giver udfordringer, som en ny udviklingsplan skal løse
Med kun lidt over 6.000 indbyggere er Billund en relativt lille by, men samtidig har den også en række store turistattraktioner, som vurderet på turisttal kan måle sig med nogle af de helt store byer i Europa. Den dobbelthed giver Billund særlige udfordringer, som tydeliggøres i takt med byens høje udviklingstempo.
Nye standarder
Billund Kommune, Kirkbi og Realdania er derfor gået sammen om at skabe en ny, bæredygtig visionsplan for udvikling af byen med udgangspunkt i den vision om Billund som Børnenes Hovedstad, der blev lanceret i 2009.
Billund ønsker derved at sætte nye standarder for byudvikling med børn og deres forældre i fokus.
Ambitionen er samtidig at tydeliggøre Billund som en international destination med et stort potentiale for udvikling inden for turisme samt som et oplagt hjemsted for virksomheder, der arbejder inden for leg, læring og kreativitet.
- Vi er glade for, at Realdania og Kirkbi vil være med til at lave en ny plan for Billund. Vi får viden og sammenhængskraft og i Realdania en partner, der ved, hvad der virker i Danmark og også internationalt. Kirkbi har desuden gennemført mange store projekter i Billund og altid med respekt for byen og dens identitet, siger borgmester Ib Kristensen i en pressemeddelelse.
Tredjestørste turistmål
- Hele vores virke tager udgangspunkt i Billund, hvor Lego Koncernen blev skabt tilbage i 1932, og vi er naturligvis optaget af byens fremtidige udvikling. Med samarbejdet får vi mulighed for at hjælpe med til, at visionerne for den fremtidige udvikling af Billund er ambitiøs, siger Søren Thorup Sørensen, adm. direktør i Kirkbi A/S.
Også Jesper Nygård, adm. direktør i Realdania, glæder sig til at komme igang:
- Billund er en vigtig destination for udenlandske turister og danske familier, og byen står foran omfattende nye investeringer. Det tydeliggør behovet for at kunne balancere det at være en lille by med samtidig at være Danmarks tredjestørste turistmål. Vi ser frem til at bidrage til en overordnet visionær udviklingsplan og et bydesign, som kan synliggøre byens ambition om at være ramme for innovation og viden gennem leg og læring, siger Jesper Nygård.