98-årig lægger låg på CO2-udslip
Randers Jernstøberis kloakdæksler kan tåle belastning på 40 tons men de er også bæredygtige på anden vis
- Vi er godt med på markedet, men der bruges også en del kinesisk støbegods i de danske veje. De kinesiske varer produceres efter gammeldags principper, som absolut ikke er i harmoni med moderne tanker om godt miljø. Rent faktisk forurener de ekstremt meget både produktionsmæssigt og i transport, fastslår Hans Lykke Jensen.
Han kom til Randers Jernstøberi som salgschef i marts 2009. Fem måneder senere overtog han posten som administrerende direktør.
Støbning i Norge
Randers Jernstøberi ligger på nøjagtig samme sted som da det blev grundlagt i 1916. Men ovnene er slukket. Der støbes ikke længere i Randers. I dag er virksomheden et salgsselskab som datterselskab af norske Øyhovden Invest. Støbningen at det store program af specielt brøndgods foregår på selskabets støberi Furnes i Stange syd for Lillehammer i Norge. Også her er miljøbevidstheden i højsædet.
- Støberiet ligger i en erhvervspark, hvor det er muligt at anvende overskudsvarme fra produktionen til at producere fjernvarme til andre virksomheder. Det norske støberi har ikke egne energikilder som for eksempel vandkraft, som kan modregnes i CO2-fodaftryk. Derfor køber vi i Randers Jernstøberi CO2-kreditter på et vindmølleprojekt som modregning for den CO2-udledning, der er, når vi producerer vores LongLife-produktserie. Dermed bliver serien CO2-neutral, forklarer Hans Lykke Jensen.
Bæredygtighed
- I Danmark har vi 78 klima-kommuner, som har bundet sig til at reducere CO2-udslippet med mindst to procent om året. Og kommunerne har naturligvis et ansvar. Det er imidlertid mit indtryk, at nogle af dem glider af, når det kommer til at betale for at være med. Også selv om den maksimale besparelse ved oversøisk støbegods er på 20-30 procent, siger Hans Lykke Jensen.
Den miljømæssige topserie fra Randers Jernstøberi er LongLife, som er kloakdækslerne og karmene til tung trafik. LongLife-dækslerne har selvtættende integreret slidsepakning, som reducerer bevægelsesmulighederne mellem dæksel og karm. Pakningen optager de tolerancer, der kan være i karmen.
Ikke alene er LongLife bæredygtige miljømæssigt. Bæredygtigheden er også i orden, når tunge kørertøjer ruller hen over dækslerne i vejene. De dæksler, der anvendes i danske veje, er klasse D400, som klarer tryk på op til 40 tons.
- Vore produkter er segmenteret i grupper. Basic er til let trafik, Regular til middel trafik og LongLife til den tunge trafik. Der er forskellige mønstre, mønsterdybder og pakninger. Alt sammen for at opfylde vore kunders forskellige behov, forklarer direktør Hans Lykke Jensen.
Stort lager i Randers
Selv om støbningen altså foregår i Norge, er det absolut ikke færdigvarer, der mangler på adressen i Randers. Her er lageret typisk på mellem 1200 og 1400 tons brøndgods.
- Vi har Danmarks største lager i støbegods inden for vores branche. Og vi har faktisk også større lager, end moderselskabet i Norge. Vi får leverancer fra fabrikken i Furnes to-tre gange om ugen. Foruden masser af standard-dæksler, har vi også logo-dæksler på lager for nogle af forsyningsselskaberne, fortæller Hans Lykke Jensen.
Logo-dækslerne er ikke længer en Randers Jernstøberi-specialitet. Men det var de oprindelig.
Byvåben på dækslerne
- Det var os, der startede med logo-dæksler. De første var med forskellige byvåben, som er utroligt smukke på dæksler. Efter kommunesammenlægningerne er mange af byvåbnene desværre forsvundet til fordel for logoerne for forsyningsselskaberne. Vi har også lavet en del dæksler med kunst af den ene eller anden art. Der er lavet H. C. Andersen-dæksler både med digterens profil og med Den standhaftige Tinsoldat. Og vi har lavet kloakdæksler med royalt monogram til Schackenborg, siger Hans Lykke Jensen.
Det var i 1988, Randers Jernstøberi kom på norske hænder. Det norske selskab manglede simpelthen støbekapacitet. Den var der så nok af i 2002, og ovnen i Randers blev lukket.
- For 20 år siden havde et halvt hundrede medarbejdere deres daglige arbejde her. I dag produceres varerne så i Norge, og vi er et salgsselskab med otte medarbejdere. En sælger i øst, en i vest og vores interne sælger Kent Bach. Tillige en bogholder, tre mand på lageret og så mig som direktør, fortæller Hans Lykke Jensen.
Randers Jernstøberi vil i øvrigt være på plads i Messe C i Fredericia, når Danske Kloakmestre slår dørene op for Kloakmessen 2014 torsdag den 23. og fredag den 24. januar.