23948sdkhjf

Råd til Banedanmark: Begynd forfra

Sikreste løsning for Banedanmark efter kendelse fra Klagenævnet for Udbud er at lade udbudsproces begynde forfra, lyder rådet fra en ekspert i udbudsret
Banedanmark er havnet i en Catch 22-situation, hvor man risikerer at få en dyr sag på halsen, næsten uanset hvem man vælger at tildele en knap en mia. kroner stor kontrakt på København-Ringsted jernbanen.

Den bedste løsning er derfor, at Banedanmark begynder forfra på den pågældende entreprise og indbyder til ny prækvalifikation.

Det mener en af landets eksperter i udbudsret, specialistadvokat Martin Stæhr fra Horten Advokatpartnerselskab, på baggrund af, at Klagenævnet for Udbud i en kendelse slår fast, at Banedanmark har handlet i strid med udbudsretten ved at give kontrakten til Per Aarsleff A/S. Sagen er, at Per Aarsleff A/S formelt set ikke var prækvalificeret til opgaven. Det var i stedet et konsortium med deltagelse af Aarsleff og nu krakkede Pihl.

Banedanmark lod - efter drøftelser med statens advokat Kammeradvokaten - Aarsleff fortsætte i udbudsprocessen på så at sige JV Pihl-Aarsleffs plads. Efter tredje og sidste budrunde var Per Aarsleff A/S billigst med et bud på 920 mio. kroner, mens et konsortium af MT Højgaard og Züblins bud var 7,5 mio. kroner højere.

20. december sidste år besluttede Banedanmark at tildele Per Aarsleff kontrakten som det økonomisk mest fordelagtige tilbud, der samtidig havde en anelse højere score på den tekniske vurdering end MTH-Züblin.

MT Højgaard og Züblin klagede 30. december til Klagenævnet for Udbud over Banedanmarks beslutning. I en delkendelse slår nævnet nu fast, at klagen ikke får opsættende virkning, men at klagerne kan forvente at få medhold i påstanden om, at tildelingsbeslutningen var i strid med udbudsretten og at kontrakten bør annulleres.

Den sikre løsning

Martin Stæhr mener, at Banedanmark har tre muligheder. Man kan lade udbudsprocessen gå om, man kan fastholde kontrakten med Aarsleff, eller man kan give kontrakten til MTH-Züblin på baggrund af konsortiets tilbud.

- Uanset om man fastholder kontrakten med Aarsleff eller lader den gå til MT Højgaard og Züblin, så er det endog meget sandsynligt, at der kommer et retsligt efterspil. Det er oplagt, med Klagenævnets kendelse, at MTH-Züblin kan kræve erstatning for ikke at have fået ordren. Omvendt er det også en potentiel risiko for, at Aarsleff vil starte en sag. Det kan være ved klagenævnet, men mere sandsynligt ved de civile domsstole, hvor sagen formentlig på grund af sin størrelse og principielle karakter vil blive henvist til landsretten. Derfor er den sikre løsning at begynde forfra med en ny prækvalifikation. Her vil ingen af parterne efter min mening have noget at komme efter rent juridisk, siger Martin Stæhr.

Han er ikke i tvivl om, at det kan betyde forsinkelser for projektet, hvis udbuddet må gå om.

- Meget af arbejdet er jo lavet i udbudsprocessen, så processen behøver ikke nødvendigvis at være lige så langvarig i en ny omgang, vurderer Martin Stæhr.

Han kalder klagesagen for principiel. En tilsvarende sag har hidtil ikke været prøvet ved Klagenævnet for Udbud og “man har ventet på en sådan sag".

Netop på grund af sagens principielle karakter vurderer han det som sandsynligt, at der kommer et retsligt efterspil, med mindre Banedanmark vælger at lade udbudsprocessen gå om.

Fortsat uafklaret

Banedanmarks anlægschef på København-Ringsted projektet Jette Aagaard oplyser, at Banedanmark endnu ikke har afklaret, hvilken konsekvens klagenævnets kendelse vil få.

- Vi er i gang med overvejelserne af de forskellige muligheder, vi har. Vi satser på at træffe en afgørelse inden for kort tid af hensyn til alle involverede, siger hun uden at ville gå ind i, hvilke overvejelser man gør sig.

Den store entreprise kaldet TP 4 er jernbaneprojektets største enkeltkontrakt. Der er tale om en strækning på godt tre km i Valby og Hvidovre, hvor der skal laves to stykker cut-and-cover tunnel på tilsammen godt 1.200 meter og cirka 1.300 meter i åbent trug i også to dele.

I alt blev fem konsortier prækvalificeret 9. april sidste år. I sidste ende bød tre parter. Ud over de to nævnte også tyske Hochtief.

Ifølge tidsplanen skal design og anlægsarbejde gå i gang i dette forår og være afsluttet medio 2016 for at gøre plads til installation af jernbaneinstallationer.

Højhastighedsjernbanen skal efter planen tages i brug ved årsskiftet 2018-19.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08