Hård kamp om at blive materielgård
Kaj Bech A/S har klaret drift og vedligehold for Holstebro Kommune siden år 2000 og satser på at forlænge samarbejdet med ny stor-aftale
Det er mere end peanuts, der er i spil i det midtvestjyske i øjeblikket. 200 mio. kroner for de første fem år. Yderligere 120 mio., hvis optionen på at forlænge udnyttes. Intet under, at der er en vis spænding hos fire virksomheder, der har budt ind på den store opgave at agere materielgård og vej- og parkafdeling for Holstebro Kommune. Og ikke mindst hos den lokale, Kaj Bech A/S, som har haft tjansen helt siden år 2000.
- Vi véd præcis, hvad det drejer sig om, fordi vi har udført opgaverne i så mange år. Vi har et godt samarbejde med kommunen. Og vi scorer altid højt i de tilfredsundersøgelser, der laves løbende. De andre bejlere skal jo først til at etablere sig i Holstebro og lave en organisation. Det har vi alt sammen på plads, og samtidig har vi tilbudt en anden opgaveløsning end tidligere, hvor vi faktisk har optimeret på alle felter, fortæller Lars Ole Rugtved.
Han er teamchef for parkområdet hos Kaj Bech A/S og var manden, der var en tur på rådhuset i mandags for at aflevere virksomhedens bud på de næste fem måske otte år.
Tæt samarbejde
- Vore konkurrenter har virkelig gjort et grundigt forarbejde. I runde tal er der kun 2,4 mio. kroner mellem dyreste og billigste tilbud på en kontrakt til cirka 40 mio. Tre af os ligger inden for 235.000 kroner, og derfor bliver det naturligvis i høj grad opgavebeskrivelserne, der bliver udslagsgivende. Jeg har en god mavefornemmelse, erklærer Lars Ole Rugtved.
Der er tæt samarbejde på kryds og tværs i det daglige i Holstebro-virksomheden. Men ikke mindst mellem Lars Ole Rugtved og teamchef-kollega Karl Christian Christensen, som er ansvarlig for vej-afdelingen hos Kaj Bech A/S.
Det er de to, der er firmaets hovedpersoner i spillet om en kommunal aftale til 200 mio. kroner.
- Holstebro Kommune har ingen materielgårde. Der er ingen timelønnede ansat. Politikerne har valgt at udlicitere opgaverne, og heldigvis har Kaj Bech A/S fået lov til at være med i stort omfang. I øjeblikket har vi by-entreprisen til cirka 38 mio. kroner, mens NCC har land-entreprisen til fem mio. Oprindelig var der kun tale om én entreprise på både park og vej. Efter kommunesammenlægningerne ville politikerne så afprøve, om man fik en bedre konkurrencesituation ved at dele entrepriserne op i by og land. Det har vist sig, at det ikke rigtig gør nogen forskel, og derfor slås land- og by-entrepriserne sammen igen, forklarer Lars Ole Rugtved.
Halvdelen for kommunen
Han og teamchef-kollega Karl Christian Christensen har tilsammen omkring 110 medarbejdere i deres park- og vejafdelinger. Foruden Holstebro Kommune, betjener Kaj Bech A/S også en lang række virksomheder, privatkunder, boligselskaber og andre med service på både have-park- og vej-fronten.
- Cirka halvdelen af opgaverne er for kommunen både i park- og vej-afdelingen. Totalt står Holstebro Kommune for lidt under en femtedel af firmaets omsætning. Foruden vej og park, har vi også en anlægsafdeling og en byggeafdeling, siger Lars Ole Rugtved.
- Så stor en aftale for kommunen giver naturligvis en masse værdifuld synergi for både mandskab, maskiner og ikke mindst viden. Vi kan en masse i dag, som vi ikke kunne inden, vi gik ind i samarbejdet med kommunen. Derfor har aftalen stor værdi også i form af andet end lige beløbet på kontrakten, siger teamchefen. Skal man tro en analyse, som Dansk Byggeri offentliggjorde for kort tid siden, er der i høj grad også værdi for kommunen i at udlicitere. I fjor udliciterede kommunerne flere vej- og parkopgaver end nogensinde tidligere i bestræbelserne for at få mere ud af borgerenes skattekroner. Dansk Byggeri vurderer, at kommunerne årligt ville kunne indfri økonomiske gevinster for mindst 540 mio. kroner, hvis de udliciterede alle de park- og vejopgaver, det er muligt at sende i udbud.
Holstebro Kommune har i øvrigt lagt sig helt i front i disciplinen udlicitering. I år er Holstebro for tredje år i træk den kommune i hele landet, der udliciterer flest vej- og park-opgaver.
Tæt dialog
I det daglige er der tæt dialog mellem kommunen og den indlejede park- og vejafdeling med materielgård.
- Vi har udviklet en mødestruktur, der passer sammen mellem Kaj Bech A/S og Holstebro Kommune. Vi har en samarbejdsform i konstant udvikling. Vi kalder det "partnering-lignende samarbejde". I det daglige servicerer vi kommunen med alle de kompetencer, vi har. Derfor er alle medarbejdere og maskiner inde over aftalen med kommunen på en eller anden måde, siger Lars Ole Rugtved.
- Kommunen beskriver opgaverne, og vi udfører dem. På park-fronten handler det meget om tilstandskrav, hvor der ønskes græsklipning i en bestemt længde nogle steder, mens græsset godt må være længere andre steder. I nogle områder må der ikke ligge så meget som et cigaretskod. Det er typisk i byens gågade. Andre steder tillades, at store genstande må ligge i op til en uge, fortæller park-teamchefen.
Tyggegummifjerning
Netop når det gælder byens strøg, gågaden, er Holstebro Kommune ganske pernitten. Der eksisterer en speciel city-ordning for 35.000 kvadratmeter i Holstebros centrum, hvor mandskab og maskiner fra Kaj Bech A/S kommer hver dag med feje-sug.
- Vi har fast en fejemaskine kørende i gågaden og centrum. En gang om året monterer vi specialgrej og vasker belægningen. Vi har specielle tyggegummifjernere, som med damp og special-børster sørger for, at den megen granit kommer til at stå som ny, fortæller Karl Christian Christensen.
Vej-teamchefen mener i øvrigt, at en del af succesen som kommunal vej- og parkforvaltning kan henføres til strukturen hos Kaj Bech A/S.
- Processerne styrer tingene. Og jeg kender ikke andre entreprenører, der på samme måde har ført team-styring så langt ud. Vore teams har kompetencer til selv at træffe beslutninger. Hos Kaj Bech får man ikke skældud for at tage en måske forkert beslutning. Man risikerer skældud, hvis man undlader at træffe en beslutning. Og vi kan se, at tilfredsheden også hos medarbejderne har udviklet sig kraftigt, siden vi blev team-organiseret, siger Karl Christian Christensen.