23948sdkhjf

Snævre lærlingeklausuler = færre svende

Lad det være sagt med det samme: Arkils konkurrenceevne hviler på vores medarbejderes evne og vilje til at udføre arbejdet korrekt, effektivt, første gang, både på kontorerne og i marken. Længere er den næsten ikke. Og når vi får nye medarbejdere ind i virksomheden, er det netop det, de skal måles på.

Derfor er uddannelse af lærlinge vigtigt for os i Arkil. Vi får først og fremmest dygtige medarbejdere, som virkelig har et ønske om at være gode til det, de laver. Jeg tror også, at der på mange af vores arbejdspladser, der beskæftiger lærlinge, føles ansvar hos de øvrige medarbejdere for at den pågældende lærling får lært noget. Vi har rigtig mange, dygtige, selvlærte, erfarne folk som bidrager med en helt afgørende viden om, hvordan man skal gribe arbejdet an. Hver eneste dag er det afgørende for firmaets udvikling, at den erfaring kommer med i spil, og bidrager til vores projekter, og i samme åndedrag også til vores lærlinges uddannelse.

For nylig fik vi besøg fra Christiansborg i form af MF Jesper Petersen (S) og undervisningsminister Christine Antorini (S). Anledningen var den åbenlyse succes vi har haft med ikke bare optaget af lærlinge, men især evnen til at få vores lærlinge hele vejen igennem forløbet, så der ikke er frafald undervejs. Endda med medaljeregn til svendeprøven. Det har ikke været let at nå så langt. Uddannelse af mentorer, screening af kandidater og tæt opfølgning under uddannelsesforløbet er alt sammen noget, der kræver ressourcer, og det tager meget lang tid før man oplever et afkast af sin investering.

Af samme grund bliver jeg også dybt skuffet, når vi hos offentlige bygherrer ser såkaldte uddannelsesklausuler fra bygherrer, som ikke hænger godt nok sammen med virkeligheden. Eksempelvis krav om et bestemt antal lærlinge på en opgave, hvor der ikke er tilstrækkeligt grundlag for at ansætte en lærling – han vil ikke få nok opgaver, der ligger inden for hans uddannelse. Vi har flere eksempler på, at der fra bygherrernes side ikke ses tilstrækkeligt på, om der rent faktisk er fagligt indhold i opgaven til det antal elever, der stilles krav om.

Vi kunne da sagtens ansætte elever på opgaverne alligevel. Endda på korttidskontrakter, så vi ikke er forpligtede, hvis vi ikke kan give dem de rette opgaver, når projektet er afsluttet. Så lever vi da op til kravene i udbuddet. Men det vil med stor sandsynlighed føre til at mange unge mennesker forlader firmaet skuffede og uden en færdiggjort uddannelse, og hvad har det så alt sammen nyttet? På den lange bane gider ingen tage uddannelsen – det er jo udsigtsløst.

Jeg indrømmer gerne, at jeg er stolt over at Arkil evner at uddanne lærlinge, endda mange lærlinge. Men – heldigvis – er vi ikke alene om det. Ganske mange, ansvarlige virksomheder, store som må, her i landet gør en stor og helhjertet indsats for at uddanne lærlinge, og få dem hele vejen igennem.

Så jeg vil opfordre bygherrerne til ikke blot at beskrive uddannelseskrav på de enkelte opgaver, men i langt højere grad at vægte virksomhedernes evne til at uddanne lærlinge – altså hvor mange lærlinge virksomheden får hele vejen til svendeprøve - i det hele taget, når opgaverne skal tildeles. Det vil fjerne illusionen og i stedet give en konkret effekt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094