23948sdkhjf

Flere penge til veje og flere selvkørende biler

Hovedtemaet for Vejforum 2014 er: Flere biler på vejene – hvad gør vi?

Underspørgsmålet lyder: Hvordan finder vi løsninger, der mindsker trængslen?

Asfaltindustrien foreslår i dette debatindlæg i Licitationen - Byggeriets Dagblad i forbindelse med afholdelse af årets Vejforum, at der bevilges flere penge til vejene her og nu, og at staten giver kommunerne en hjælpende hånd i form af ekstra bevillinger.

På sigt er løsningen på vejvedligeholdelsesefterslæbet asset management, mens trængselsproblemerne løses gennem ITS i byerne og ved at øge kapaciteten på vejene ved at disse indrettes til fremtidens selvkørende biler.

Flere penge betaler sig

Det indlysende svar på hovedspørgsmålet her på Vejforum 2014 er jo: Brug flere penge på vejene. Især i kommunerne, hvor tilslutningsanlæggene til statens motorvejsnet halter bag efter, og hvor vejvedligeholdelsesefterslæbet er milliardstort efter års besparelser. Da det er dyrere at rette op på en forfalden vej i forhold til at vedligeholde i tide, er der god økonomi i vedligeholdelse.

Og det gavner miljøet

Asfaltindustrien tilbyder i den forbindelse innovative og miljøvenlige løsninger og samarbejdsformer.

På produktsiden taler vi om klimaasfalt, der reducerer CO2-udslippet; genbrugsasfalt, der sparer olie og løser udfordringen med "asfaltbjerge"; permeabel asfalt, der er med til at løse generne ved monsterregn, og støjreducerende asfalt, der gavner nærmiljøet ved trafikerede veje. Og vi tilbyder nye samarbejdsformer som funktionskontrakter og partnering, som mange kommuner har taget til sig. Så bedre veje betyder også bedre miljø og øget sikkerhed for borgere og trafikanter i kommunerne.

Hjælp kommunerne

Kommunernes økonomi er imidlertid under pres. Derfor opfordrer vi til, at staten giver kommunerne en hjælpende hånd.

Baggrunden er, at Danmark, ifølge Produktivitetskommissionens rapport om infrastruktur, har underinvesteret i veje siden 1995. Resultatet er, at danske vejes kvalitet, ifølge World Economic Forum, er rutsjet ned fra sjetteplads til en 23. plads på få år.

Det er nu så galt, at hver fjerde virksomhed, ifølge DI Erhvervsklimaundersøgelse, overvejer at flytte fra kommunen på grund af vejenes tilstand. Det er i tråd med hidtidig praksis, at staten hjælper til. For eksempl har staten bygget omfartsvejen ved Slagelse og medfinansieret kommunale cykelstier og letbaner.

Asset management

På længere sigt anbefaler Asfaltindustrien kommunerne at gøre brug af "asset management" – et fint ord for at måle og synliggøre værdien af den faste kapital.

I Australien har kommuner indført asset management. Og det betyder, ifølge Chris Champion, direktør i den australske pendant til KommunalTekniskChefforening, at borgere og po-litikere af kommunens årsregnskab kan se, at de taber penge på at misligholde den faste vejkapital.

Derfor har australske kommuner oplevet øgede budgetter til veje, fordi borgerne nu kan se, at det betaler sig at vedligeholde. Vi er overbevist om, at hvis vi sammen gør en målrettet og systematisk indsats for asset management i Dan-mark, herunder involverer økonomiforvaltningerne i kommunerne, vil det være lettere at overbevise borgere og politikere om, at det rent faktisk kan betale sig at vedligeholde den faste kapital – herunder vejene.

Forskellige udfordringer

Der skal ikke bygges flere veje i de store byer. Her er udfordringen at få vedligeholdt dem man har, få udbygget den kollektive trafik og få udnyttet smarte løsninger for eksempel ITS – vel at mærke ITS, der løser trængselsproblemerne – ikke informerer bedre om dem.

For trængsel er et samfundsøkonomisk problem – ikke et psykologisk problem. Derfor er vi imod ITS der blot siger til trafikanterne at: "Du er nummer 12 i køen…" mens vi godt kan se værdien af ITS der for eksempel er med til at lede trafikstrømmene de rette steder hen på rette tidspunkter, så vejenes kapacitet udnyttes bedre.

Statens motorvejsnet bør naturligvis løbende udbygges – rundt om København, ved Køge, Odense og i Trekantsområdet og på sigt med en Hærvejsmotorvej.

Selvkørende (el)biler

Over halvdelen af Danmarks befolkning bor på landet eller i forstæder, hvor bilen i en overskuelig fremtid er eneste løsning på familiens transportbehov.

Samtidig ved vi fra transportbranchen, at selvkørende biler er en realitet inden 2040. Derfor er et bæredygtigt svar på, hvordan vi mindsker trængslen, at indrette fremtidens veje til selvkørende biler. Ifølge den tidligere formand for ITSDanmark, Jens Pedersen, kan den samme vej transportere flere biler ad gangen, fordi selvkørende biler kører tættere og hurtigere.

En fremtidsdrøm er derfor "kollektiv-individuel transport", hvor selvkørende elbiler, elbusser, elcykler og eltog hurtigt, miljøvenligt og sikkert transporterer os fra sted til sted.

Hovedspørgsmålet på vejforum er: Flere biler på vejene – hvad gør vi? Jeg håber med ovenstående, at have givet nogle bud på løsninger.

Men afslutningsvis skal vi naturligvis også huske at glæde os over at transportmængden stiger – for hele den vestlige civilisations udvikling bygger på transport, og der er en dokumenteret sammenhæng mellem dansk vækst i velfærd i form af øget BNP og i trafikmængden.

Idet jeg ønsker et godt Vejforum for alle!

“Brug flere penge på vejene. Især i kommunerne, hvor tilslutningsanlæggene til statens motorvejsnet halter bag efter, og hvor vejvedligeholdelsesefterslæbet er milliardstort efter års besparelser."
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109