Ingen protester mod Züblin-aftale
Züblin-konsortium skal også færdiggøre Nordhavnsvejtunnelen
- Det må vi tage som udtryk for, at markedet er enig med os i, at det er en helt korrekt måde at gøre det på, siger Anne Kongsfelt, kommunens projektchef på anlægsarbejdet.
Der er tale om en tillægsaftale til den eksisterende kontrakt. Formelt indgås aftalen med Nordhavnsvejkonsortiet I/S, der består af tyske Ed Züblin AG og det danske datterselskab Züblin A/S. Tillægsaftalen har en værdi af cirka 460 mio. kroner.
Tillægsaftalen drejer sig om en forlængelse af Nordhavnsvejtunnelen med cirka 300 meter, så den når helt frem til Svanemøllebugten og dermed er forberedt til senere at blive ført under bugten til Nordhavn. Det er en politisk aftale fra foråret 2014 mellem regeringen og Københavns Kommune og en hastig udbygning af Nordhavn, der har fået kommunen til at forlænge tunnelen.
Når kommunen har valgt at tildele det ekstra arbejde til Züblin-konsortiet hænger det sammen med, at det netop er Züblin, der har anlagt forbindelsens første etape, herunder 600 meter tunnel, og ikke mindst fordi der ville være betydelige grænsefladeproblemer ved at lade to forskellige entreprenører på to forskellige sæt af aftaler udføre arbejdet.
Således skal der, som en del af tillægsaftalen, nedbrydes betonvægge, som er opført i forbindelse med den oprindelige kontrakt.
- Det ville simpelthen blive noget rod, både juridisk og praktisk, og derfor er det den eneste rigtige løsning, at konsortiet også tildeles tillægskontrakten på baggrund af betingelserne i den eksisterende kontrakt, og vi er glade for, at markedet er enig med os, siger Anne Kongsfelt.
Stor tilfredshed
Hos Züblin A/S er der stor tilfredshed med at få mulighed for også at afslutte arbejdet på Nordhavnsvejtunnelen.
- Selvfølgelig betyder det noget at få så stor en aftale. Det lægger en rigtig god bund. Samtidig er vi glade for at kunne fortsætte det gode og konstruktive samarbejde med Københavns Kommunes projektorganisation, siger Jesper Boilesen, direktør i Züblin A/S og indtil for to måneder siden virksomhedens projektchef på netop Nordhavnsvejtunnelen.
Han oplyser, at det endnu ikke er besluttet, hvem der skal udføre de enkelte opgaver på den ny kontrakt.
- Etablering af byggegruben med sekantpæle er en af vores kernekompetencer, og i det omfang, vi kan skaffe maskiner og mandskab, er det arbejde, vi udfører selv. Selve støbearbejdet, når vi kommer dertil, vil muligvis blive udført af de polske støbesjak, som lavede betonarbejdet på tunnelen og som vi har været meget tilfredse med, siger Jesper Boilesen.
Han oplyser, at der, når aktiviteten topper, vil blive beskæftiget op mod 60 timelønnede.
Ibrugtagning i 2017
Arbejdet med forlængelsen er allerede så småt i gang i form af ledningsomlægninger og indledende boring til sekantpæle.
Den politiske beslutning om at forlænge tunnelen helt frem til Svanemøllebugten betyder, at den ny vej, der forbinder Helsingørmotorvejen med Nordhavnskvarteret ved Strandvænget først åbner i andet halvår 2017, hvor der hidtil har været lagt op til åbning i 2015.