Østjyder ønsker en udvidelse af motorvej E45
11 østjyske kommuner fastholder, at en udbygning af den østjyske motorvej E45 skal gennemføres, før planerne om en Hærvejsmotorvej kan prioriteres. I modsat fald vil det få katastrofale følger for væksten i Østjylland
Transportministeriet udgav i marts i år en rapport, som viste, at der udover hærvejsmotorvejen, som skal løbe langs den gamle hærvej fra den tyske grænse tæt forbi Billund og op til Limfjorden ved Aalborg er to andre bud på en kommende jysk motorvej.
Det er den såkaldte vestlige linjeføring, som skal gå fra Herning til Haderslev og den østlige linjeføring, som skal gå via Silkeborg til afkørsel ved Vejle S. Formålet er at aflaste E45-motorvejen, hvor der ofte opstår kø i myldretiden.
Senest har Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, i Morgenavisen Jyllands-Posten været ude med ønsket om at bygge den ny hærvejsmotorvej til 15-20 mia. kroner op gennem Jylland
Fuldstændig uforståeligt
Men det østjyske samarbejde peger på, at Region Midtjylland og Kommunekontaktrådet KKR i Midtjylland har aftalt, at E45 fra Kolding i syd til Randers i Nord skal udbygges til seks spor, før Hærvejsmotorvejen kan påbegyndes.
- Det er fuldstændig uforståeligt, hvis man fra politisk side vil tilsidesætte alle fakta, inklusiv Vejdirektoratets egne analyser til fordel for nogle uklare politiske hensyn, og prioritere Hærvejsmotorvejen højest. Det østjyske område er Danmarks vigtigste vækstcenter uden for hovedstadsområdet, så det nytter ikke at lade udvikling og vækst sande til i en kø på E45, siger formanden for Business Region Aarhus, borgmester Jørgen Gaarde (S) fra Skanderborg Kommune og formand for Business Region Aarhus i en fælles udtalelse på Aarhus Kommunes hjemmeside.
Højeste prioritet
Borgmester i Randers Kommune Claus Omann Jensen (V) opfordrer til handling fra de østjyske folketingsmedlemmer.
- Samtlige kommuner i det midtjyske område er enige om, at en udbygning af E45 har højeste prioritet, og jeg er helt overbevist om, at den melding er forstået hos trafikpolitikerne på Christiansborg. En udvidelse af E45 er fuldstændig afgørende for Østjyllands og dermed Danmarks vækstmuligheder. Vi må derfor fastholde, at Folketingets partier prioriterer en udvidelse af E45 for at sikre mest mulig vækst i landet, siger Claus Omann Jensen.
Fra Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) er dommen hård.
- En hærvejsmotorvej kan ikke løse det presserende problem med stigende trængsel på E45. Nye tal fra Vejdirektoratet viser, at der er kritisk trængsel på E45 vest for Aarhus. Det er her, der skal sættes ind. En hærvejsmotorvej løser ikke problemerne på E45. De midtjyske kommuner er derfor enige om, at E45 skal udbygges, før man kan tage første spadestik til en Hærvejsmotorvej, siger Jacob Bundsgaard.
Kritisk trængsel
Vejdirektoratets prognoser viser, at der i 2020 vil være kritisk trængsel med en belastningsgrad over 95 procent mellem Aarhus og Skanderborg og stor trængsel med en belastningsgrad på 80 til 95 procent på størstedelen af E45 mellem Randers og Kolding. En situation som vil få store tidsmæssige og økonomiske konsekvenser for erhverv og samfund.
Tal fra Vejdirektoratet viser desuden, at der allerede i 2012 er konstateret kritisk trængsel på del-strækninger vest for Aarhus.