23948sdkhjf

Fløjten har lydt for milliarder til togfond

Togfonden til 28 mia. kroner skal blandt andet elektrificere jernbanenettet
Elektrificering af størstedelen af det danske jernbanenet til 8,7 mia. kroner og en ny bro over Vejle Fjord til 4,3 mia. kroner. Det er bare nogle af de elementer, som togfonden til 28 mia. kroner, som blev vedtaget i går, indeholder.

Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti og Enhedslisten indgået aftale om “En moderne Jernbane - udmøntning af Togfonden DK.

- Vi skaber markant hurtigere tog for hele Danmark. Timemodellens superlyn vil binde de største byer i Danmark tættere sammen, og vi opgraderer en række regionalbaner, så togene kan køre hurtigere blandt andet mellem Aalborg - Frederikshavn og Holbæk - Kalundborg, siger transportminister Pia Olsen Dyhr (SF).

- Og så sikrer vi en grønnere transport i Danmark. Konkret vil aftalen betyde en reduktion af CO2 udledningen med 220.000 tons om året, fordi man fremover vil kunne køre med hurtige, moderne el-tog over hele Danmark, tilføjer hun.

Aftalen betyder, at man fremover kan køre i el-tog på en time mellem Esbjerg-Odense, Aalborg-Aarhus, Aarhus-Odense og Odense-København.

- En elektrificering af det centrale jernbanenet er simpelthen påkrævet. Det er den eneste måde, at vi kan få togmateriel, der er velafprøvet, driftssikkert og miljøvenligt. Timeplanen gør visionerne i Togfonden ambitiøse og er et helt centralt element, hvis vi skal øge mobiliteten på arbejdsmarkedet, siger Henrik Garver, adm. direktør i FRI - Foreningen af Rådgivende Ingeniører og fortsætter:

- Timeplan og elektrificering vil tilsammen skabe den direkte, hurtige og pålidelige kollektive transport med høj frekvens, som er forudsætningen for at flytte personer fra bil til kollektiv transport. Det vil binde landsdelene langt bedre sammen, give øget mobilitet og vil være med til at fasholde arbejdspladser og arbejdskraft uden for hovedstadsområdet.

Også i Dansk Industri (DI) har elektrificeringen været efterspurgt længe.

- Togfonden DK giver jernbanen et stort og vigtigt løft. Det skal være hurtigt og let at tage toget mellem de største byer, så vi får bundet Danmark bedre sammen. Det er på tide, at Danmark får en elektrificeret jernbane, så vi i fremtiden får en mere effektiv og grøn togdrift, siger branchedirektør i DI Transport Michael Svane.

Ny bro er fremtidsikring

Ifølge Henrik Garver er der på længere sigt gode perspektiver i togskinner til Billund og en ny bro og Vejle Fjord.

- Selvom en ny bro over Vejle kan virke som en massiv investering her og nu, vil det på lang sigt være en fremtidssikring af jernbanen. Det er her der i timeplanen er mange minutter at hente. Der er også gode perspektiver i en jernbaneforbindelse til Billund, hvor erfaringerne fra Københavns Lufthavn viser, at der er stort potentiale i at få passagerer til at tage toget i stedet for bilen til lufthavnen, siger han.

Skaber mange job

Milliardinvesteringen vil skabe arbejdspladser i både i Danmark og i udlandet. Beregninger fra Danske Anlægsentreprenører viser, at det vil 32.000 jobs her i Danmark.

- Anlægsinvesteringer i denne skal vil have effekt i hele branchen lige fra anlægsbranchen til leverandører. I den rådgivende branche vil de sikre en kontinuerlig kompetenceudvikling ikke bare inde for jernbanedisciplinen, men også inden anlæg og broer. Det er værdifulde kompetencer, fordi de også er efterspurgt i andre lande og betyde at Danmark vil stå stærkt i de markeder, siger Henrik Garver.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099