Ekspert: Indvandrerdrengene skal omskoles
Indvandrerdrenge uden uddannelse er den største udfordring for integration, mener sociologen Aydin Soei.
Han arbejder med radikalisering af udsatte unge og har skrevet bogen "Vrede unge mænd".
- Vi har 40 procent drenge med indvandrerbaggrund, som ikke kommer videre efter folkeskolen. Det er himmelråbende. De går fuldstændig i stå. Det er især drenge, der bor i de udsatte boligområder, som er i risikozonen, siger Aydin Soei.
Han taler med indvandrerdrenge og deres mødre i ghettoer som Mjøljnerparken. Her har drengene svært at vriste sig fri af bander som Brothas, hvor Omar Abdel Hamid El-Hussein, som er formodet gerningsmand bag terrorangrebet i København, var medlem.
- De tager en identitet med i folkeskolen som: "Vi er ikke dem, der er er dygtige til det boglige. Vi er fysisk stærke". Det er en gruppeidentitet. Det handler om ekspressive maskulinitets-idealer, siger Aydin Soei.
Drenge i ghettoer er 50 procent mere kriminelle end danske drenge, selv når man renser for forskelle i alder, uddannelse, sociale baggrund og etnicitet, siger han.
- Det er en meget stærk fortælling, at vi er modborgere. Vi er ikke anerkendt som en del af det danske samfund. Vi betaler ekstra gebyr på vores bopæl, sociale baggrund, hudfarve, køn og alder. Og så kommer det ekstra gebyr: Religion, siger Aydin Soei.
Siden 2006 har han på workshops i folkeskolen spurgt drengene, hvad de forbinder med ordet andengenerationsindvandrer.
- Det er ord som kriminalitet, bander, hash, ghetto, skyderi, siger Aydin Soei.
Han fortæller drengene, at flere i deres lokalområde bliver ingeniører end bandemedlemmer, hvoraf der ifølge Rigspolitiet kun er 1600.
- Vi er nødt til at fortælle de unge: Du er ikke mønsterbryder, hvis du bliver ingeniør. Du er mønsterbryder, hvis du bliver bandemedlem, siger Aydin Soei.
/ritzau/