23948sdkhjf

Venstre er bekymret over hul i togfond

Det kan få konsekvenser for en række planlagte anlægsprojekter, at der som følge af faldende oliepriser nu er et milliardhul i togfonden, mener Venstre
Regeringen overhørte alle advarsler om luftig og letbenet finansiering, da den i marts 2013 fremlagde de store planer om en Togfond til 28 mia. kroner finansieret af ekstra olieindtægter fra Nordsøen.

Og med faldende oliepriser er der nu et hul i togfondens finansiering på ni mia. kroner.

Det kan få konsekvenser for en række planlagte vejprojekter, mener Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

- Et realistisk scenarie er, at man må bortprioritere en række andre projekter, som erhvervslivet har brug for, for at skabe vækst og arbejdspladser. Det kan eksempelvis være E45 mellem Aarhus og Skanderborg, udbygningen af motorvejen på Fyn, Frederikssundsmotorvejen og Helsingørmotorvejen, siger han.

Luftig finansiering

Da aftalen om Togfond DK blev indgået forudså regeringen en oliepris i 2015 på 121 dollar pr. tønde og 127 dollar pr. tønde i 2016.

Men i regeringens nyeste økonomiske redegørelse er skønnet nedjusteret til henholdsvis 88 dollar pr. tønde i 2015 og 97,2 dollar i 2016. Derved kommer der blot 19 mia. kroner i kassen.

- Det er aldrig set før, at man har finansieret så store projekter så luftigt, og det var også derfor, vi ikke lagde stemmer til togfonden. Man kan ikke søsætte et projekt uden at have finansieringen på plads. Det her er en ubekvem sag for regeringen op til et valg, og den må derfor forholde sig til det store hul, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Forligskredsen bag togfonden består af regeringen, SF, Dansk Folkeparti og Enhedslisten.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094