Ingeniørledighed i bund - lønnen i top
Mangel på ingeniører i bygge- og anlægsbranchen betyder store lønstigninger
Tal fra Akademikernes A-kasse viser, at ledigheden blandt bygningsingeniører er 1,7 procent, mens den for anlægsingeniører er 2,1 procent. Der er tale om et fald på omkring en tredjedel det seneste år.
Efterspørgslen er med til at presse lønningerne i vejret. Det seneste år har privatansatte ingeniører haft en lønudvikling på 3,9 procent.
Ikke engang ingeniørernes fagforbund er udelt begejstret.
- Vi glæder os naturligvis over, at meget få medlemmer er ledige, og vi er tilfredse med, at medlemmerne har en flot lønudvikling og sikrer sig en markant reallønsfremgang, men der er alligevel grund til bekymring, siger Morten Thiessen, der er formand for Ansattes Råd i Ingeniørforeningen, IDA.
- Vi ønsker ikke en uholdbar lønfest men foretrækker en stabil lønudvikling og samtidig en stabil beskæftigelse og lav ledighed. Vi skal som lønmodtagere også passe på konkurrenceevnen. Det er også i vores interesse, at det går godt for virksomhederne, siger han.
Udenlandske ingeniører
I Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, bekræfter adm. direktør Henrik Garver, at der er kamp om de dygtige danske ingeniører, og at det fører til et vist lønpres.
- Jeg er nu ret sikker på, at en del af lønstigningen på 3,9 procent er kompetencedrevet, siger han.
Han vurderer, at de rådgivende ingeniørvirksomheder er gode til at håndtere flaskehalssituationen.
- Det sker blandt andet ved ansættelse af udenlandske ingeniører og gennem samarbejdsaftaler og partnerskaber med andre danske eller udenlandske rådgivere, hvor der er et kompetencematch. Desuden sætter den lave ledighed tryk på en udvikling, hvor der suppleres op med andre faggrupper, der helt eller delvis overtager nogle af ingeniørernes opgaver. Det gælder blandt andre bygningskonstruktører, siger Henrik Garver.
Flere skal uddannes
Mens markedsmekanismerne tilsyneladende fungerer fortræffeligt i forbindelse med løndannelse, så kniber det mere for samfundet at få uddannet de ingeniører, der er behov for i fremtiden.
- Vi har i mange år håbet at kunne få flere unge til at vælge ingeniørvidenskab frem for humaniora, og vi må begræde, at samfundet ikke er i stand til levere de ingeniører, der bliver brug for. Hvis vi stadig skal holde os blandt de bedste samfund i verden, så skal vi have flere ingeniører. Interessen er heldigvis stigende, men fra en elev i en afgangsklasse beslutter sig til at læse til ingeniør, er der en leveringstid på 10-12 år, siger Morten Thiessen fra IDA.
Han vurderer, at der potentielt kunne skabes 7.000 ingeniørjob frem mod 2020, hvis man kunne skaffe arbejdskraften.
Også andre store funktionærgrupper i bygge- og anlægsbranchen oplever markant faldende ledighed. Konstruktørernes ledighed er det seneste år således faldet fra 5,8 procent til 4,5 procent.