Tysk entreprenør stormer frem
Züblin har på tre år tredoblet sin omsætning i Danmark og forventer i 2015 en omsætning på 1,8 mia. kroner
Samtidig så tyskerne også muligheder i den kommende Femern-forbindelse, og en række andre projekter har i de forgangne tre år været med til at tiltrække nye aktører fra udlandet. Züblin er ikke den eneste. Senest har den hollandske storentreprenør BAM også slået teltpælene ned på dansk grund.
- Vi regner med at nå omkring 1,8 mia. kroner i omsætning i indeværende år. Vi har flere store projekter i gang, og flere kommer forhåbentligt til, siger direktør Jens-Henrik Nicolaisen fra hovedkontoret i Trige ved Aarhus.
Vundet flere opgaver
Firmaet har som nævnt vundet flere store opgaver. Det gælder blandt andet Metroudvidelsen i Nordhavn i København til en sum af omkring 1,1 mia. kroner, det store byggeri på Axeltorv i København til 800 mio. kroner og Bryghus-projektet til 1,3 mia. kroner.
- Vi er enormt selektive i den måde, vi angriber opgaverne på. Vi byder ikke på hvad som helst, og i virkeligheden regner vi faktisk ikke ret mange tilbud. Når vi endelig gør det, så er det med hud og hår og meget detaljeret, siger Jens-Henrik Nicolaisen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Selskabet beskæftiger i øjeblikket omkring 550 medarbejdere i Danmark.
- Vi ansætter hele tiden, så det er svært lige at sige præcist, hvor mange vi er, men det ligger i det lag. Dertil kommer naturligvis underentreprenører, tilføjer han.
Jens-Henrik Nicolaisen fortæller, at man desuden er involveret i en række andre projekter. Det gælder infrastrukturen på højhastighedsnettet på jernbanen København-Slagelse Ringsted-Rødby, udvidelse af motorvejen Køge Bugt og før jul afleverede selskabet tilbud på Femern-forbindelsen.
Stærk konkurrence
Markedsmæssigt betegner Jens-Henrik Nicolaisen det danske marked som stærkt konkurrencepræget.
- Da Pihl forsvandt, blev der mere plads, og det har vi selvfølgelig nydt lidt godt af. Men som sagt er vi jo ikke de eneste, der interesserer os for det danske bygge- og anlægsmarked. Så konkurrencen er intakt. Det vil jeg bestemt vurdere, siger han.
Han er dog også klar over, at det er det offentlige, der er langt den største udbyder af opgaver i øjeblikket.
- Det er jo det offentlige, der i disse år holder hånden under byggesektoren i Danmark. Det må vi erkende, og det er faktisk mange og meget store opgaver, der udbydes. Tænk bare på de store sygehuse, Femern, motorveje og meget andet. Det gavner branchen meget, at man kan holde et vist aktivitetsniveau, indtil det private byggeri kommer igen, siger Jens-Henrik Nicolaisen.
Endnu ikke resultat
Han kan ikke rigtigt sige så meget om, hvor mange penge selskabet tjener på aktiviteterne i Danmark. Regnskabet for 2013 viser et underskud på ni mio. kroner baseret på en omsætning på omkring en halv mia. kroner.
- Det er misvisende, fordi omsætningen var væsentligt højere, og da vi laver en stor del af vort arbejde i joint-venture med vort moderselskab, så viser regnskabet ikke helt det rette billede, pointerer Jens-Henrik Nicolaisen.
Om regnskabet for 2014 kan han ikke sige andet end, at omsætningen har været på omkring 1,5 mia. kroner, og at resultatet først offentliggøres til april.
Direktør Jens-Henrik Nicolaisen tegner sammen med sin meddirektør, Jesper Boilesen, det helejede datterselskab i Danmark. De to har fordelt opgaverne mellem sig således, at det er sidstnævnte, der står bag infrastrukturopgaverne, mens Jens-Henrik Nicolaisen tager sig af byggerierne.