23948sdkhjf

Borgmestre kræver fart på trafikken

Samfundet sparer milliarder, hvis man færdiggør motorvejene til Frederikssund og Hillerød og styrker Kystbanen. Det mener seks nordsjællandske borgmestre, der i går opfordrede til markante trafikforbedringer
Tredje og sidste etape af Frederikssundmotorvejen skal gøres færdig. Hillerødmotorvejen skal udvides. Og Kystbanen gøres mindre sårbar og mere attraktiv.

Det var de tre hovedbudskaber, som seks nordsjællandske borgmestre - bevæbnet med en ny trafikrapport fra Cowi - i går afleverede på et pressemøde i Hillerød.

Baggrunden er de voksende - nogle vil sige kaotiske - trafikale udfordringer, som store dele af Nordsjælland slås med.

Dagligt pendler mindst 28.000 mennesker hver dag til og fra kommunerne Frederikssund, Halsnæs, Gribskov, Hillerød, Fredensborg og Helsingør - og det koster dyrt for os alle, at så mange sidder fast i trafikpropper eller kigger langt efter forsinkede og aflyste tog på kystbanen.

Cowi-rapporten anslår blandt andet, hvad det vil koste at gennemføre projekterne, og at der er milliarder i sparet rejsetid at hente for samfundet.

Tab på over otte milliarder

Rapporten slår fast, at staten med investering i de tre infrastruktur-projekter kan reducere trængslen og samtidig forbedre mobiliteten i hele regionen. Og det kan betale sig: Cowi-beregningen viser nemlig, at der i øjeblikket tabes 8,5 mia. kroner årligt som følge af den nuværende infrastruktur.

Borgmestrene argumenterede, med en række virksomheder i ryggen, for, at den nuværende kurs derfor er uholdbar, og at samfundet alene ud fra et økonomisk perspektiv vil have svært ved at se bort fra kommunernes ønsker.

Ifølge rapporten fra de rådgivende ingeniører vil alene færdiggørelsen af tredje etape af Frederikssundmotorvejen (fra Tværvejen til Frederikssund, red.), give en samfundsøkonomisk forrentning på 7,1 procent, hvilket er noget over de fire, som staten kræver.

Færdiggørelsen af motorvejen vil koste 2,8 mia. kroner, men i forhold til det samlede tab over de næste mange år, hvis der ikke gøres noget, er det altså småpenge, mener borgmestrene og en række forretningsdrivende, der i årevis har efterlyst, at staten færdiggør vejarbejdet.

Hindre sårbarhed

De nordsjællandske kommuner ønsker - vanen tro - også forbedringer på Kystbanen, hvor målet om 90 procent rettidighed i perioden 2009-2013 kun blev opfyldt i syv ud af 20 kvartaler, og hvor der - ifølge Cowi-rapporten - ikke er sket nogen betydelig forbedring af rettidigheden siden 2012, senest med store passagerfrustrationer over sommeren 2014.

Cowi foreslår, at øresundstrafikken deles, så tre tog i timen kører Helsingør-Sverige, og andre tre tog kører Helsingør-Ringsted. En opdelt kørsel vil gøre trafikken mindre sårbar over for forsinkelser og driftsproblemer fra Sverige.

- Vi ønsker at skabe flere arbejdspladser i Nordsjælland. Derfor har vi fået udarbejdet rapporten, som dokumenterer, at de tre projekter samlet set gavner både borgere og erhvervsliv med millardgevinster, siger talsmand for de seks borgmestre Steen Hasselriis (V) fra Halsnæs Kommune.

Erhvervslivet bakker op

På pressemødet blev de seks borgmestre bakket op af det nordsjællandske erhvervsliv. Direktører fra Haldor Topsøe, Foss og SCT Transport fortalte, at det er vigtigt for deres mulighed for at ansætte flere, at de tre infrastruktur-projekter bliver gennemført.

- Velfungerende infrastruktur er afgørende for, at vi kan tiltrække kvalificeret arbejdskraft og fortsætte med at være konkurrencedygtige. 40 procent af vores 750 medarbejdere bor uden for kommunen, sagde Henrik Guldberg, group vice president i Haldor Topsøe med hovedsæde i Frederikssund Kommune.

- Alle er enige om, at hovedstadsområdet skal vækste, men i de senere år er vi faldet bagud i forhold til eksempelvis Stockholm og Hamburg. Pengene falder ikke ned fra himlen, men det er altså os, der har de høje trafiktal, siger Steen Hasselriis.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094