Politisk støtte til nye erhvervsarealer
Arealerne mellem Køge Bugt Motorvejen og den nye København-Ringsted-bane bør udlægges til erhverv, mener landinspektør. Han bakkes op af næstformanden i Folketingets transportudvalg
Det har landsinspektør Jens Mølbak fra Mølbak Landinspektører A/S påpeget over for Naturstyrelsen, og han bakkes op af Greve Erhverv, ligesom Flemming Damgaard Larsen (V), næstformand i Folketingets Transportudvalg, finder det indlysende at bruge arealerne til at skabe arbejdspladser.
Banen skal i videst muligt omfang gå langs motorvejen. Men da det er en højhastighedsbane, hvor togene kommer op på 250 km/t, skal strækningen være så lige som muligt. Banen kan derfor ikke konsekvent følge motorvejens kurver, og dermed opstår flere større arealer, der kommer til at ligge i et "ingenmandsland" mellem de to transportkorridorer.
- Derfor er det oplagt at aktivere disse til virksomheder, der vil tæt på motorvejen. På den måde kan man lette presset på erhvervsarealer andre steder, og udnytte bedre jord til boligbyggeri, siger Flemming Damgaard Larsen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Nye udstykninger
Damgaard Larsen tilføjer, at den varierende bredde vil give plads til både små og store firmaer.
På strækningen Greve-Køge drejer det sig i alt om cirka 700.000 kvm. Heraf skal en del bruges til bassiner og ramper, og der ligger også beboelsesejendomme i området.
Naturstyrelsen lægger op til, at de øvrige arealer udlægges til grønne områder og regnvandsbassiner, men landsinspektør Jens Mølbak, fra Mølbak Landinspektører A/S, mener, at nogle af lommerne bør bruges til nye erhvervsudstykninger.
Restarealer får værdi
Både i Greve, Solrød og Køge kommuner opstår der flere indeklemte områder af en ganske betydelig størrelse, påpeger Jens Mølbak.
- I kraft af deres placering langs motorvejen vil de være attraktive for virksomheder, der ønsker at være synlige og ligge tæt på en stor transportåre, siger Jens Mølbak.
Han tilføjer, at det er en oplagt mulighed for at erhvervsudvikle uden at påvirke landskabelige interesser. Og det er også begrænset, hvad der skal investeres i infrastruktur, da motorvejen har til- og frakørsler flere steder på den pågældende strækning fra Greve i nord til Køge i syd.
Blandt andet på vegne af Greve Erhverv har Jens Mølbak gjort Naturstyrelsen opmærksom på forslaget i en indsigelse til den opdaterede Fingerplan for hovedstadsområdet.
Planen hørte før under amterne, men administreres i dag af Naturstyrelsen under Miljøministeriet.
Advokat Allan Schouw-Petersen, formand for Greve Erhverv, med 250 medlemsvirksomheder, ser et stort potentiale i forslaget.
- Her er stort set ikke flere ledige erhvervsarealer. Kommunen vil også gerne udvikle muligheder for transportvirksomheder, og så ligger denne løsning lige for, siger han.
Erhvervsformanden er bekendt med, at en stor transportvirksomhed gerne ville etablere sig i Greve, men måtte opgive, fordi der ikke kunne skaffes plads nok.
- Jeg er sikker på, at denne beliggenhed kan tiltrække firmaer inden for transport og logistik. Og andre vil se et potentiale i at blive synlige fra jernbane og motorvej. Det er det samme, man ser i det jyske trekantsområde, hvor virksomheder slår sig ned langs motorvejene, siger Allan Schouw-Petersen.
Fra Folketinget lyder der positive toner.
- Det er værdifuldt, at en landinspektør og en erhvervsforening griber bolden og med deres lokalkendskab til området omkring blandt andet Greve Centervej gør det synligt for statslige myndigheder, at her er et potentiale, der bør undersøges nærmere, siger Flemming Damgaard Larsen.
Mindre pres på natur
Han tilføjer at ved at udlægge områder som disse til erhverv, kan man lette presset på mere naturfølsomme arealer, hvor erhvervsområder ellers kan komme på tale.
Jens Mølbak påpeger, at der i Ishøj er lagt tilsvarende arealer mellem jernbane og motorvej ud til erhvervsformål i den nye udgave af Fingerplanen.
- Så muligheden for at aktivere restarealerne findes altså, siger han.