23948sdkhjf

Licitationen mener: Et klogt og modigt træk af NCC

Når det går godt, er det nemt at forfalde til at blive ved med at gøre det samme. For hvorfor ændre på en succesfuld opskrift? Netop derfor er det befriende at se, at entreprenørkoncernen NCC har igangsat en ”strategisk vurdering” af forretningsområdet NCC Industry. Den nemme løsning havde været bare at lade det køre videre med en ganske fornuftig indtjening.

Forretningsområdet fylder omkring en femtedel af NCC. Det er et meget tydeligt bevis på, hvor stor en beslutning der reelt er tale om. Og argumenterne er sådan set gode. For hvor er synergierne mellem asfalt, som udgør langt størstedelen af divisionen, og det at drive en klassisk entreprenørforretning egentlig? Og får NCC Industry den opmærksomhed, som området fortjener? Helt lavpraktisk fortæller topchef Tomas Carlsson også, at kapitalbindingen i asfalt- og råvareaktiviteterne er stor – ikke mindst i form af maskiner og stenbrud. Derfor giver det på nogle helt åbenlyse områder god mening at undersøge muligheden for at finde en anden ejer.

På stående fod kan jeg kun umiddelbart huske, at den danske medicokoncern Coloplast for en håndfuld år siden foretog en strategisk vurdering for så alligevel at beholde forretningsområdet. Det var ganske usædvanligt, og derfor må man antage, at NCC kommer til at skille sig af med NCC Industry. Når man først har sagt a, plejer man også at sige b. Det ligner i praksis, at der er to muligheder: Udskil forretningen som et selvstændigt firma og behold en vis ejerandel, som man eksempelvis så, at Novo Nordisk i sin tid gjorde med NNIT, eller sælg til en strategisk aktør. Muligheder bør der være nok af – og NCC-toppen vil gribe dem.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125