Trods bro-ballade: Milliard-byggeri får sit særpræg
Det er lige ved og næsten, at den nye Storstrømsbro går i ét stykke fra Falsters til Masnedøs kyst.
I disse dage monteres de 36 kabelstrenge, der giver Danmarks tredjestørste bro sit karakteristiske udseende.
Det skriver TV2 Øst.
Dermed er det omdiskuterede og milliarddyre byggeri, der i sidste ende skal forbinde Sjælland og Falster via Masnedø, rykket ét skridt nærmere en aflevering.
Bærer over sejlrende
Det er ikke mere end en måned siden, at den 102 meter høje pylon – som kablerne spændes ud fra – stod klar og færdig.
Selve pylonen hviler på et stort fundament, der måler 34x42 meter og vejer 12.000 ton. Strukturen er central for broens design, da den skal bære brodækket i en skråstagskonstruktion.
Når alle 36 kabelstag er monteret, kan projektet fjerne to midlertidige bropiller og hejse de sidste dele af brodækker på plads. De 18 kabelstag på hver side af pylonen skal holde størstedelen af brodragernes vægt over sejlrenden i frit spænd over to gange 160 meter.
Arbejdet med at spænde kabelstagene op forventes afsluttet inden jul, oplyser projektchef Barry Crouchman fra hovedentreprenøren SBJV, til Jydske Vestkysten.
Ballade om broen
Opførelsen af Storstrømsbroen har ikke været uden komplikationer, siden projektet blev påbegyndt i 2018.
Tidligere har den italienske totalentreprenør Storstroem Bridge Joint Venture (SBJV) rejst en række krav om tidsfristforlængelse og merbetaling – blandt andet med begrundelsen, at projektet er forsinket som følge af en række bygherrerelaterede forhold.
Da parterne ikke kunne blive enige om kravene, anlagde SBJV i oktober 2022 en voldgiftssag mod Vejdirektoratet ved Voldgiftsnævnet. Her krævede entreprenøren 3,4 mia. kr. af Vejdirektoratet for ekstra omkostninger ved Storstrømsbroen.
Tidligere på året kom det også frem, at mindst 160 byggearbejdere på milliardbyggeriet blev snydt for millioner af kroner i løn, pension og feriepenge.
Her blev den danske filial af det italiensk-ejede byggefirma PK & ECD dømt for at have underbetalt mindst 160 ansatte i et sådant omfang, at firmaet nu skal betale 10 mio. kr. i efterbetaling og bod.
Broen bliver ca. 4 km lang og Danmarks tredje største bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen. Den nye bro får en gennemsejlingshøjde på 26 meter og ventes at være klar til biltrafik i 2025 og jernbanetrafik i 2027.