23948sdkhjf

Trods ballade på byggepladsen: Milliarddyr bro når særlig milepæl

Trods forskellige historier om ballade i kulissen har Storstrømsbroen, har byggeriet af den store bro nået en væsentlig milepæl

Den milliarddyre Storstrømsbro, der skal forbinde Sjælland og Falster, har nået en særlig milepæl.

For den genkendelige pylon midt på broen er nu komplet, hvor den stikker 102 meter op i luften.

Selve pylonen hviler på et stort fundament, der måler 34x42 meter og vejer 12.000 ton. Strukturen er central for broens design, da den skal bære brodækket i en skråstagskonstruktion.

Broen bliver i sin færdige form en skråstagsbro, og i begge sider af pylonen skal der fastgøres 18 kabler, som skal bære de 160 meter lange gennemsejlingsfag.

- Pylonen er helt særlig, for den er blevet støbt in situ i midten af Storstrømmen, så det har krævet masser af planlægning at kunne støbe ude på vandet og i højden. Det er fantastisk, at broens pylon nu er støbt færdig, og entreprenøren, SBJV, kan begynde at montere broens stag, siger projektchef ved Vejdirektoratet Niels Gottlieb i en pressemeddelelse.

Den samlede pris for projektet med nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,7 mia. kr. i 2023-priser.

Broballade

Opførelsen af Storstrømsbroen har ikke været uden komplikationer, siden projektet blev påbegyndt i 2018.

Tidligere har den italienske totalentreprenør Storstroem Bridge Joint Venture (SBJV) rejst en række krav om tidsfristforlængelse og merbetaling – blandt andet med begrundelsen, at projektet er forsinket som følge af en række bygherrerelaterede forhold.

Da parterne ikke kunne blive enige om kravene, anlagde SBJV i oktober 2022 en voldgiftssag mod Vejdirektoratet ved Voldgiftsnævnet, hvor entreprenøren krævede 3,4 mia. kr. fra Vejdirektoratet for ekstra omkostninger fra Storstrømsbroen.

Tidligere på året kom det også frem, at mindst 160 byggearbejdere på milliardbyggeriet blev snydt for millioner af kroner i løn, pension og feriepenge.

Her blev den danske filial af det italiensk-ejede byggefirma PK & ECD blev dømt for at have underbetalt mindst 160 ansatte i et sådant omfang, at firmaet nu skal betale 10 mio. kr. i efterbetaling og bod.

Den nye bro får en gennemsejlingshøjde på 26 meter og ventes at være klar til biltrafik i 2025 og jernbanetrafik i 2027.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094