23948sdkhjf

Udfordringer med dataindsamling diskuteret ved event i København

BIM World Copenhagen havde den 18. og 19. september inviteret til den nye happening i København, hvor 12Build var til stede sammen med en række fagpersoner med viden fra byggeriet. Her diskuterede blandt andet Søren Laubjerg Daugaard, administrerende direktør hos Rasmus Friis, Lars Straarup, BIM & ICT- manager hos Femern A/S og Benjamin Boeskov Gabrielsen, Quantity Surveyor hos KOSMOS om de nye krav til dataindsamling og dokumentation.

Hos entreprenøren Rasmus Friis, som var blandt de første brugere af 12Build’s indkøbssoftware, mærker de øgede krav om data, som er omfattende, men knap så ensrettede, som de kunne ønske. Mange mindre håndværkere kan ifølge Søren Laubjerg Daugaard, administrerende direktør, ikke leve op til kravene, og må opgive projekterne. Der skal simpelthen være en mulighed for at differentiere i den store mængde af information.

”Der er ingen tvivl om, at vi skal den her vej, men vi savner, at de mindre håndværksfirmaer kun får det, der er allermest nødvendigt for dem. Det er vigtigt med struktur, for naturligvis skal vi som hoved- eller totalentreprenør have det hele, men det skal være mere ens fra projekt til projekt. Vi mener, at brancheorganisationerne må gå sammen og arbejde for mere standardisering på området. Branchen må sætte en retning, så det ikke er forfra hver gang, hvor det ender med at blive ’håndholdte’ løsninger, som det er i dag,” mener han.

Data nødvendigt for optimal drift og vedligehold – jo før, jo bedre

I dag vokser kravene til dokumentation og dataopsamling, som danner grundlag for både certificeringer og optimering af byggeprojekter. Alle skal levere data for leverancer, produktion og efterfølgende optimering af drift og vedligeholdelse. Det er allerede krav i mange certificeringer og LCA-beregninger, ligesom bygherrer kræver data fra alle leverandører. På Femern er de i en proces, hvor det helt basalt er nødvendigt at få indsamlet nødvendigt data for at sikre optimal drift og vedligehold. Derudover vil en dataopsamling i henhold til drift og vedligeholds krav kunne sikre en hurtigere ibrugtagning og dermed indtjening til brug for tilbagebetaling af projekt-lån, fortæller Lars Straarup, BIM & ICT- manager hos Femern A/S.

”Projektet skal tilbagebetales via brugerbetaling, så jo hurtigere, vi kan komme i gang, jo hurtigere kommer indtægten. Derfor har vi etableret en Project-datastruktur, som passer ind i vores drift- og vedligeholdelsessystem. Vi arbejder med Femern Asset Referencing System (FARS), som bygger på klassifikationssystemet CCI (Construction Classification International), og som vi beder alle entreprenører om at benytte til at klassificere alle Assets. Vi må først og fremmest spørge os selv om, hvilke data vi vil have, for en af udfordringerne er at identificere i vores egen forretning, hvad der faktisk er relevant for vores Asset Management (Drift og Vedligehold). En anden udfordring er, at der ikke er nogen eller meget få specifikke offentlige krav til drift- og vedligeholdelses-data. Desuden skal vi sandsynliggøre værdien for at gøre det her,” forklarer han og tilføjer, at han tror på, at virksomhederne kunne have gavn af, at staten udvidede deres datakrav til infrastruktur/byggeprojekter, som for eksempel Norge og England har gjort det. Det ville give bygherrer og virksomhederne et bredere mandat og vil kunne højne samarbejdet på projekterne.

Generisk version til brug for større transparens i projekter fremover

Hos Femern A/S er de i fuld gang med at lave en generisk version af datastrukturen og indsamlingen, så den kan anvendes fremover. Femern-projektet er meget stort, men kravene er ofte de samme, så versionen kan anvendes i både store og små projekter. Det generelle krav om transparens er afgørende.

Om BIM World Copenhagen og 12Build

BIM World Copenhagen er et event, som samler hele den skandinaviske byggebranche om digitalisering. Digitalisering i byggebranchen kræver en samlet indsats med tværfagligt samarbejde for at dele viden og omfavne nye teknologier.

12Build arbejder med indkøbssoftware til byggesektoren, som optimerer indkøbsprocessen med status 24/7 og samarbejde i et overskueligt tool med total-, hoved- og underentreprenører. Det er en personlig marketplace med de bedste fagentreprenører, som kan filtreres efter relationer, specialisering, afstand til projekt, villighed til at beregne, certifikater, kvalitetsmærker, historik og meget mere.

På denne måde har virksomheden brug for færre anmodninger om tilbud for at modtage flere passende tilbud.

Læs mere på www.12Build.com/da

Kilde: 12Build

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125