23948sdkhjf

Brandsikring handler i høj grad også om værdiredningsplaner

Hovedstadens Beredskab opgave er at slukke ildebrande og sørge for, at branden gør mindst mulig skade. Men ofte er selve brandskaden faktisk den mindste af de samlede skader. Beredskabet samarbejder med bl.a. skadeservicevirksomheden Polygon Danmark, der kommer hurtigt ind i billedet med det formål at begrænse skaderne mest muligt.

Hovedstadens Beredskab råder over næsten 1.000 medarbejdere fordelt på 13 adresser i hovedstadsområdet. Når folk i tilfælde af ildebrand ringer til 112 i området, så er det Hovedstadens Beredskab, der rykker ud. ”Vi rykker ud for at slukke branden. Men den skade, der er opstået fra ild, røg, vand osv. i processen, det er der andre, der tager sig af. Vi samarbejder med en gruppe af skadeservicefirmaer, som vi kan tilkalde, der så går i gang med at tage sig af de forskellige skader. Der stilles en række krav til sådanne virksomheder. Dels for at sikre kvaliteten af det arbejde, der udføres, og dels for at sikre at de kan arbejde under sikkerhedsmæssigt betryggende forhold sammen med os,” siger Tim Ole Simonsen, operationschef og pressetalsmand i Hovedstadens Beredskab.

Samarbejde med tre skadeservicefirmaer
Der er mange forskellige skadeservicefirmaer i Danmark, og i øjeblikket er der tre, der er godkendt til at arbejde sammen med Hovedstadens Beredskab. Et af kravene til firmaerne er, at de har den rigtige beskyttelsespåklædning med i form af hjelme, sikkerhedssko, dragter osv., for det er virksomheder, der er underlagt beredskabets ledelse og ansvar i den akutte fase.

Skadeservicefirmaerne bliver hurtigt tilkaldt, når der er brand.
”De slukker ikke brand - det er vores opgave. Vi er rigtig gode til at slukke ildebrande og redde folk ud. Men når vi sender vand ind i huset, så kan skadeservicefirmaerne hvor det er forsvarligt begynde at pumpe vand ud, tage værdifulde genstande ud af bygningen og andre ting. Det meste arbejde ved en ildebrand ligger ikke i selve slukningen men i det efterfølgende arbejde,” siger Tim Ole Simonsen.
I praksis betyder det, at når brandfolkene er kørt hjem, så fortsætter skadeservicefirmaerne med at sikre ejendom og værdier i samarbejde med forsikringsselskabet, hvor ejendommen er forsikret. Hovedstadens Beredskab og skadeservicefirmaerne har nok at lave, for der er mange flere brande end dem, vi hører om i medierne. Brande er ikke noget, de fleste tænker meget over i hverdagen, men branden på Børsen i København tiltrak sig hele landets opmærksomhed. Det var en fredet ejendom, og den slags er kendetegnet af en højere brandrisiko, fordi de ofte er lavet af mere brandfarlige materialer, og bygningen ikke er brandsikret på samme måde som en moderne ejendom.

Det meste arbejde ved en ildebrand ligger ikke i selve slukningen men i det efterfølgende arbejde Tim Simonsen, operationschef og pressetalsmand i Hovedstadens Beredskab

”Hvis man er ejer af en fredet ejendom og gennemfører et renoveringsprojekt, så er brandsikkerhed meget vigtigt at have fokus på. For i forbindelse med renoveringen fjerner man måske nogle døre, laver huller i vægge som senere skal lukkes men er åbne, mens arbejdet står på. Man trækker måske nye kabler og eltavler, hænger løse lamper op osv. Det betyder alt sammen, at risikoen for brand stiger under renoveringsarbejdet,” påpeger Tim Ole Simonsen.

Behov for opdateret vejledning
Nu er det sjældent, at der opstår brande som den på Børsen. Men når det sker, så er der mange, der siger, at nu skal området kigges grundigt igennem, og man skal træffe foranstaltninger, der sikrer, at det ikke sker igen. ”Men erfaringen viser desværre, at så går tiden, og man får ikke rigtigt gjort noget ved det. Vi opfordrer til, at man får kigget på den eksisterende vejledning til renovering af fredede ejendomme, som er 30 år gammel. Den burde man genbesøge og gøre mere tidssvarende til renoveringer i dag og skærpe tonen. Og det er jo i øvrigt kun en vejledning. Der er ingen regler - hvis man vil renovere en fredet bygning, så er det ejeren af bygningen, der sætter sikkerhedsniveauet. Forsikringsselskabet kan selvfølgelig have en holdning til, hvordan det skal foregå. Men det er det. Der er ikke nogen offentlige myndigheder, der som udgangspunkt møder op eller gør andet i den forbindelse,” siger Tim Ole Simonsen.

Værdiredningsplaner kan omfatte rigtig mange ting. Det er virkelig vigtigt, at man som virksomhed har gjort sig nogle tanker om, hvad man prioriterer i tilfælde af brand. Mads Westerling, Storskadeleder, Løsøre i Polygon Group.

Polygon Group var med på Børsen
Polygon Danmark er et af de skadeservicefirmaer, der arbejder sammen med Hovedstadens Beredskab. Blot 15-20 minutter efter, at beredskabet har modtaget brandalarmen, så bliver folk i Polygon Danmark indkaldt til værdiredning og bygningsredning. Det var også tilfældet med branden på Børsen. ”Vi er hurtigt på stedet og finder ud af, hvor vi kan arbejde sikkert henne. Alle i firmaet er jo hjælperøgdykkeruddannede, så de kan også gå ind i røgfyldte bygninger og arbejde. Vi gik hurtigt i gang med værdiredning i den del af bygningen, som man mente, var sikker. Her havde Dansk Erhverv en god værdiredningsplan, som beskrev, hvilke vigtige effekter, vi skulle fjerne meget hurtigt. Vi fik stukket planen i hånden en halv time inde i vores forløb, hvor vi får at vide, at ’der er et skattekammer her’ og ’der er dyre malerier her’. Så det var vi selvfølgelig fokuserede på at få ud af bygningen først,” siger Michael L. Bøgebjerg, Storskadechef, Bygning i Polygon Danmark. Der er ret mange fredede ejendomme rundt om i Danmark, der huser forskellige typer af virksomheder. Og man vil i tilfælde af brand også altid gerne forsøge at redde mest muligt af bygningen, men det er svært at lave en redningsplan for bygningen på forhånd, for man ved ikke, hvor slem branden bliver. Man kan dog gøre visse ting for at begrænse spredningen af en eventuel brand. ”Man skal have brandrådgivere på i forhold til at lave de rigtige sektioneringer.Man skal skumme rundt omkring rør, så man får mindre røg- og brandspredning. Tiltag til at begrænse spredning er en af de ting, der kom i fokus efter branden i Vanløse i 2022. Den bygning havde nogle mangler, som gjorde, at det var svært at få slukket branden. Man kunne have begrænset branden ved fx at have haft nogle brandvægge og andre ting. Det er også noget, man skal være opmærksom på i industrivirksomheder - at lave den nødvendige brandsikring, så man hurtig kan få isoleret branden, hvis den opstår,” siger Michael L. Bøgebjerg. 

Alle bygninger skal have en værdiredningsplan 
Generelt er der opmærksomhed på vigtigheden af at få udarbejdet en detaljeret værdiredningsplan i kulturelle bygninger som museer, slotte o.lign. Men selv almindelige virksomheder bør også have udarbejdet en helt klar plan for hvad, der skal prioriteres i tilfælde af brand. ”Det kan fx være en maskine - hvis man redder den, kan man hurtigt komme til at producere igen. Det kan også være andre ting, der er afgørende for, at man hurtigt får driften op igen. Hvad er vigtigt for produktionen? Hvordan vil en brand påvirke vores kunder?
Er det fx på advokatkontoret, så skal man gøre sig klart om alle fysiske sagsmapper også er digitaliserede. Hvis ikke, så kan en brand have store omkostninger, hvis ikke mapperne reddes ud. Værdiredningsplaner kan omfatte rigtig mange ting. Det er virkelig vigtigt, at man som virksomhed har gjort sig nogle tanker om, hvad man prioriterer i tilfælde af brand. Hvis man først skal tage beslutningen i en presset situation, når ilden brænder, så er det på bagkant, og vigtige værdier vil gå tabt,” siger Mads Westerling, Storskadeleder, Løsøre i Polygon Danmark Ejerforeninger eller andelsboligforeninger har også brug for en beredskabsplan. Hvordan skal situationen og beboerne håndteres i tilfælde af brand? ”Det handler fx også om kommunikation. Hvordan får man informeret alle 200 beboere om branden og det videre forløb? Er der en Facebook-gruppe, har man intranet i foreningen eller skal man ringe rundt til 200 og fortælle om informationsmødet henne på skolen kl. 19? Vi ser jo også tit, at der er ganske mange, der ikke har en indboforsikring, når vi kommer ud. Hvis man ikke har sådan en, så er man virkelig dårlig stillet i forhold til sine egne ting og evt. genhusning,” siger Michael L. Bøgebjerg.

POLYGON DANMARK

Polygon Danmark er et af Danmarks største skadeserviceselskaber med 14 afdelinger fordelt over hele landet. Vi kan tilkaldes 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen, hele året rundt og tilbyder en bred vifte af ydelser inden for skadeservice. Polygon er en del af Polygon-koncernen, som er en global virksomhed, der opererer i 18 lande på 3 kontinenter med mere end 8.000 dedikerede og dygtige medarbejdere. I Europa er Polygon-koncernen den ubetingede markedsleder.
Polygon-koncernen er ejet af AEA Investors LP

Artiklen er en del af temaet Brand & Sikkerhed.

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204