Da det er første gang i verdenshistorien, at der skal bygges en 18 km lang sænketunnel, kræver det specialfartøjer.
Det har hovedentreprenøren, Femern Link Contractors (FLC), fået designet og bygget til den del af arbejdet på Femern-Bælt forbindelsen, som foregår til søs. Et af fartøjerne bliver kaldt en Multi Purpose Pontoon og er blevet navngive...
Femern-fartøj er blandt verdens mest komplicerede og skal lægge fundamentet ultrapræcist
Det specielle fartøj er bygget til at etablere grus og sten på havbunden under selve tunnelen
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/110184953.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=1600&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=899&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=1&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=371&accessToken=5c459fd70d094916596815a6340680e69bda0f79ca7dd05de18e196bb75e4187)
Maya er bygget på skibsværftet Crist, der ligger i Gdynia, Polen. Her lægger den til i Rødbyhavn. Foto: Femern Link Contractors (FLC)
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement