23948sdkhjf

Femern Bælt-tunnelens første element indviet

Mandag den 17. juni indviede H.M. Kong Frederik X officielt det første tunnelelement til Femern-forbindelsen

H.M. Kong Frederik X har officielt indviet det første tunnelelement i det, der bliver verdens længste sænketunnel. 

Det skriver Femern A/S i en pressemeddelelse. 

Blandt deltagerne ved indvielsen var transportminister Thomas Danielsen (V), der i sin tale udtrykte stor glæde over, at Danmarks største infrastrukturprojekt har rundet endnu en milepæl. 

- Med Femern Bælt-tunnelen får vi et fantastisk og grænseoverskridende infrastrukturprojekt. Det er en milepæl i danmarkshistorien, sagde Thomas Danielsen. 

Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen begyndte formelt i starten af 2021 på en bar mark øst for Rødbyhavn.

Godt tre år senere er der opført verdens største og mest avancerede produktionsanlæg til betonelementer, hvor de 217 meter lange og 73.500 ton tunge elementer til tunnelen skal produceres. 

Mikkel Hemmingsen, adm. direktør i Sund & Bælt, der er bygherre på Femern Bælt-tunnelen, fremhævede Femern-projektets betydning for dansk know-how inden for ingeniørkunst og megaprojekter.

- I dag er et synligt bevis på, hvor langt vi er kommet. Ligesom dette projekt bygger på erfaringerne fra Storebælt og Øresund, så kommer Femern Bælt-tunnelen til at vise vej for mange andre store projekter i Danmark og i resten af verden, sagde Mikkel Hemmingsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063