23948sdkhjf

41-årig mand død efter arbejdsulykke på Femern-byggeriet

Mandag mistede en 41-årig mand livet som følge af en ulykke i forbindelse med arbejde på Femernforbindelsen. Ulykken skete på projektets tyske side i Puttgarden

En 41-årig mand afgik mandag ved døden i forbindelse med en arbejdsulykke på Femernforbindelsen.

Ulykken fandt sted ved tunnelportalen i Puttgarden, hvor han i forbindelse med arbejdet med en drænbrønd, fik skovlen fra en gravemaskine i hovedet.

Det skriver mediet Femern Report, som også har fået en skriftlig kommentar fra adm. direktør i Femern A/S, Henrik Vincentsen.

- Sikkerheden for vores arbejdere er højeste prioritet under byggeriet af Femern Bælt-tunnelen. Vi vil nu afvente resultatet af myndighedernes undersøgelse og deres eventuelle anbefalinger, lyder det blandt andet til Femern Report.

Ambulancer og en redningshelikopter ankom kort tid efter til stedet, men det stod hurtigt klart, at den 41-årige mand var afgået ved døden.

De tyske myndigheder og de involverede entreprenører er i øjeblikket ved at undersøge de nærmere omstændigheder forud for arbejdsulykken. 

Alle arbejdere på byggepladsen er efterfølgende blevet tilbudt psykologisk krisehjælp.

Ulykken sker blot få uger efter, at en medarbejder på Femern-byggeriet fik amputeret det ene underben, efter han blev kørt over af en gravemaskine på byggepladsen på den danske side i Rødbyhavn.

Femern-forbindelsen i tal

  • 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødbyhavn og Puttgarden
  •  Består af 89 tunnelelementer (79 standardtunnelelementer og 10 specialelementer)
  • De 79 standardtunnelelementer bliver hver 217 meter lange, 42 meter brede og 9 meter høje og vil veje 73.500 ton
  • Et standardtunnelelement bliver støbt i ni segmenter på hver cirka 24 meter i længden. Det er det første ud af 9 segmenter til det første element, der nu er blevet støbt
  • De 10 specialelementer bliver 39 meter lange, 47 meter brede og 13 meter høje og vil indeholde kælder til brug for servicering af tunnelen
  • Det første standardtunnelelement bliver nedsænket i Femern Bælt i forlængelse af tunnelportalbygningen på dansk side i 2024
  • Femern Bælt-tunnelen er designet til en levetid på minimum 120 år

Kilde: Sund & Bælt

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125