23948sdkhjf

Licitationen mener: Aktie-ejerskab giver loyale medarbejdere

En høj motivation og et højt engagement blandt medarbejderne er i mange tilfælde forbundet med bedre forretningsresultater. Produktivitet øges, sygefraværet mindskes og - måske vigtigst af alt - så har virksomheden lettere ved at fastholde medarbejderne. Det er ikke mindst vigtigt i bygge- og anlægsbranchen, hvor der er hård kamp om de gode hoveder. 

En måde at skabe motivation på - og dermed loyalitet - er ved at inddrage og involvere de ansatte. Her er landets største entreprenørkoncern, Aarsleff, et forbillede. Entreprenørkæmpen igangsatte for seks år siden således et aktieprogram, der betyder, at medarbejderne i dag ejer i omegnen af 4,5 pct. af selskabet. Med Aarsleffs samlede markedsværdi på omtrent 6 mia. kr. betyder ejerandelen, at Aarsleff-ansatte ejer aktier i selskabet for cirka 270 mio. kr. Samtidig har bestyrelsesformanden, Ebbe Malte Iversen, akkumuleret flere end 100.000 aktier i Aarsleff

At både top og bund har aktier i selskabet betyder, at fællesskabet er motiveret af den fremtidige succes. Bundlinjetallet er pludselig ikke bare en KPI på et slideshow, som direktøren præsenterer hvert kvartal. Det er noget, der kan mærkes hos den enkelte. Foruden engagement skaber det en følelse af anerkendelse. Den dér ekstra indsats betyder faktisk noget. Det skaber værdi.

Få virksomheder gør som Aarsleff. Blandt de selskaber, som har et medarbejderaktieprogram, er det mest almindelige, at medarbejderne samlet set ejer mindre end 0,5 pct. af aktierne. Og det er en fejl. For medindflydelse, involvering og ansvar skaber succes og loyalitet. To ting, man ikke kan købe for penge.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143