Entreprenører: Stop for nye dieselmaskiner
Hvis man skal tro den trend som to entreprenørvirksomheder, som Licitationen Byggeriets Dagblad har talt med, står for, så bliver det inden for kort tid op ad bakke at sælge nye dieseldrevne entreprenørmaskiner i Danmark. I hvert fald, når det gælder til de udførende.
Hos Entreprenørfirmaet Myllerup Entreprenør A/S uden for Assens er holdningen helt klar:
- Hvis vi skal være her om fem år, så er vi nødt til at gøre noget. Vi er langt inde i et ESG-forløb, og det har betydet, at vi har sagt stop for indkøb af nye entreprenørmaskiner på diesel. Men hvad afløseren bliver, vil være op til udviklingen, for den må jo komme, siger senior i virksomheden, Ole West Hansen til Licitationen.
Hvis vi skal være her om fem år, så er vi nødt til at gøre noget. Vi er langt inde i et ESG-forløb, og det har betydet, at vi har sagt stop for indkøb af nye entreprenørmaskiner på diesel Ole West Hansen, senior-medejer, Myllerup Entreprenør
Blanding af brint og el
Han tror, at det bliver en blanding af elektriske maskiner og formentlig brint, når det gælder de større maskiner.
Ole West Hansen driver sammen med to sønner og en fjerde medejer virksomheden uden for Assens, der beskæftiger 30 mand med kloak-, entreprenør-, beton-, anlæg- og vedligeholdelsesopgaver.
Firmaet råder over en række entreprenørmaskiner, herunder en række rendegravere, gravemaskiner, både minigravere og større maskiner, dozer og en række traktorer.
- Vi har selv et par dygtige folk på værkstedet, så de maskiner vi har, bliver holdt godt vedlige. Skal vi købe noget, som ikke fås på el, bliver det brugt, eller indleje, siger han til Licitationen.
Firmaet har hele vejen fået god opbakning fra sin brancheorganisation DM&E, og har i det videre forløb arbejdet sidste år været på workshop med DGE Miljø- og Ingeniørfirma A/S. Her har man identificeret flere indsatsområdet, og en af dem er transporten. Herunder ligger entreprenørmaskinerne, som man for de mindres vedkommende vil omlægge til eldrift.
Også i Viborg
Det er ikke det eneste firma, som Licitationen har talt med, der har sagt stop for køb af nye dieselmaskiner. Hos byggefirmaet Fredborg A/S i Viborg, der beskæftiger ca. 40 medarbejdere, er man også langt fremme med ESG-rapportering. Direktør Thomas Fredborg har tidligere sagt til Licitationen, at han ikke længere køber dieselmaskiner, fordi det trækker ned på CO2 regnskabet.
- Ja det er helt rigtigt. Jeg skal ikke have flere dieselmaskiner ind ad porten. Vi satser på en grøn fremtid, og det betyder eldrevne maskiner, og så må vi se, hvad der ellers tilbydes af løsninger henad vejen, siger han nu til Licitationen.
Jeg skal ikke have flere dieselmaskiner ind ad porten. Vi satser på en grøn fremtid, og det betyder eldrevne maskiner, og så må vi se, hvad der ellers tilbydes af løsninger henad vejen Thomas Fredborg, direktør og indehaver, byggefirmaet Fredborg A/S, Viborg.
Han har også udskiftet alle varebiler til eldrift.
- Vi er simpelthen nødt til at være på forkant. Ellers risikerer vi at blive fravalgt på grund af manglende dokumentation for det ene og det andet, og det vil vi ikke risikere. Og jeg tror vi har og får en fordel konkurrencemæssigt, for det er ikke alle, det helt er gået op for endnu, siger han.
Udlejer bekræfter
Kravene til EPD’er, CO2 og ESG begynder så småt at plante sig ned i gennem kæden. Hos udlejningsselskabet Loxam bekræfter adm. direktør Carsten Hoeck, at der er en tendens til mere leje af elmaskinerne, og i det hele taget lidt mere aktivitet i udlejningen:
- Vi har ellers været noget stand-by i forhold til elektriske maskiner, fordi vi ikke rigtigt kunne se efterspørgslen, men det gryer så småt derude, siger han til Licitationen Byggeriets Dagblad.
Han har selv været i kontakt med en række kommuner efter CO-PI – Center for Offentligt-Privat Innovation’s konference sidste efterår, og interessen for dialog om, hvordan man praktisk kan implementere den grønne omstilling i dagligdagen og udbud på arbejder, er ifølge Carsten Hoeck ganske overvældende.