Licitationen mener: Sådan tjener du penge med AI
End ikke de mest avancerede søgninger på OpenAi-platformen ChatGPT giver et entydigt bud på, hvad AI kommer til at få af indvirkning på bygge- og anlægsbranchen. Der er mange gode forslag og både i forhold til at hente inspiration og konkrete bud, er ChatGPT værd at spørge til råds.
Men, det er bestemt også værd at følge godt med i den artikelserie, som Licitationen - Byggeriets Dagblad har søsat med fokus på netop kunstig intelligens i bygge-og anlægsbranchen. Her er det nemlig branchefolk af kød og blod og med stor erfaring, som er med til at indkredse både muligheder, begrænsninger og udfordringer i forhold til øget anvendelse af AI.
En af de helt tunge udmeldinger er, at udrulningen af AI kan betyde, at den lange værdikæde i byggeriet vil kollapse til fordel for en værdikæde med langt færre led. Det sker i takt med, at AI blandt andet bliver omdrejningspunktet for en reel sammensmeltning af faggrupper og kompetencer. Godt hjulpet på vej af jagten på effektivitetsgevinster, som øget anvendelse af AI forventes at bringe med sig.
Virksomhederne skal altså både vurdere, hvordan AI kan understøtte og udvikle forretningen, og de skal forholde sig til, hvor i værdikæden de befinder sig. For fremover vil der være færre led til at dele kagen, og effektiv anvendelse af AI vil styrke virksomhedens konkurrenceevne og plads i værdikæden.
Men, også når det gælder implementering af AI, så er sund fornuft og godt købmandskab stadig et væsentligt konkurrenceparameter. Det mener ChatGPT i øvrigt også.
Artiklen er en del af temaet Lederen.