Ny Lillebæltsforbindelse: Rådgiver på plads
- En god måde at starte året på!
Sådan deler Peter Hostrup Rasmussen, senior market director i transportation i Cowi, nyheden på LinkedIn om, at rådgiverfirmaet skal lave en strategisk analyse af en ny forbindelse over Lillebælt.
Vejdirektoratet og Banedanmark står, som beskrevet i efteråret, bag udbuddet og skridtet mod det, der kan ende med en ny fast forbindelse over Lillebælt.
Arbejdet er stadig i en meget tidlig fase.
I den strategiske analyse skal forskellige muligheder for etablering af en tredje Lillebæltsforbindelse undersøges. Både en selvstændig vejforbindelse, en selvstændig jernbaneforbindelse samt en kombineret vej- og jernbaneforbindelse. Det kan både være i form af bro og/eller tunnelløsninger.
Udbuddet, Cowi nu har vundet, går på skitseprojektering af vej- og baneanlæg på land samt selve krydsningen af Lillebælt. Derudover skal der gennemføres en kortlægning af natur-, miljø- og støjforhold i tilknytning til en eventuel ny forbindelse.
Resultat i efteråret
Vejdirektoratet og Banedanmark har tidligere meddelt, at det strategiske analysearbejde strækker sig over perioden 2023-2025.
Analysen er første led i en længere proces, som hen ad vejen skal munde ud i en politisk beslutning om, hvorvidt der skal bygges en ny Lillebæltsforbindelse.
Peter Hostrup Rasmussen lader også forstå i LinkedIn-opslaget, at Cowi skal ”fremvise det færdige resultat sidst på året".
Snart 100 år
Fremskrivninger viser, at der i de kommende årtier fortsat vil komme flere biler på vejene, hvorfor der er risiko for kritisk trængsel på Den Nye Lillebæltsbro. Den Gamle Lillebæltsbro, som understøtter tog- og cykeltrafikken, runder snart 100 år, og derfor er der også her behov for at se på en fremtidssikret forbindelse.
Baggrunden for analysearbejdet er den politiske infrastrukturaftale, Infrastrukturplan 2035, hvor et bredt politisk besluttede at gennemføre en analyse af en ny vej- og baneforbindelse over Lillebælt. I den forbindelse blev der afsat 15 mio. kr. til gennemførelse af analysen.
Den Gamle Lillebæltsbro blev indviet i 1935 og benyttes i dag af tog- og cykeltrafikken samt landbrugskøretøjer og lokaltrafik. Vejtrafikken over Lillebælt foregår primært via Den Ny Lillebæltsbro, der blev åbnet i 1970.