850.000 ton gods sejlet til Femern-projektet
Femern-projektet fik i 2023 sat fart under produktionen af tunnelelementerne til Femern Bælt-tunnelen mellem Rødbyhavn og Puttgarden. Og helt efter planen betyder det også, at de to arbejdshavne i henholdsvis Rødbyhavn og Puttgarden nu er i fuld drift.
Den første forsendelse ankom til Rødbyhavn 18. juli 2022 med skibet AASVIK med en last på 7074 ton. Arbejdshavene i Puttgarden fulgte efter i 2023 med skibet LADY ANNEKEs levering af en last på 2500 ton 22. juli 2023.
I løbet af 2023 har arbejdshavnene tilsammen håndteret cirka 850.000 ton gods fordelt på cirka 200 skibe, der anløb tunnelhavnene.
- Det svarer til cirka 21.250 lastbillæs god, hvilket illustrerer søtransportens effektivitet og skalerbarhed. Det understreger også den nøglerolle, som arbejdshavnene spiller i Femern-projektet, fortæller Jean Kloe, Work Vessel Coordinator i Femern A/S, i en pressemeddelelse.
Langt hovedparten på dansk side
Arbejdshavnen i Rødbyhavn har indtil videre håndteret den største andel, nemlig 700.000 ton. Størstedelen af lasten består af tilslagsmaterialer, primært knust grus fra Norge.
- Udsigterne for 2024 er lovende, idet antallet af anløb forventes at stige i takt med, at produktionen af tunnelelementer øges, vurderer Jean Kloe.
Havnene forventes at kunne håndtere 70.000 ton gods om ugen, når produktionen af tunnelelementer når sit højdepunkt.
Artiklen er en del af temaet Femern.