Metroselskabet ryster direktør-posen
I 2022 fejrede de første metrolinjer i København 20-års fødselsdag. Det betyder, at behovet for vedligeholdelse og udvikling stiger.
Det ansvar får Søren Boysen hovedansvaret for i rollen som ny drifts- og vedligeholdelsesdirektør for Metroselskabet. Han skifter DSB’s togflåde og rollen som underdirektør for DSB Vedligehold ud med metroen 1. februar 2024.
- Ansættelsen af Søren Boysen som ny drifts- og vedligeholdelsesdirektør understøtter vores strategiske indsatsmål om at intensivere fokus på drift og vedligeholdelse af Metro og materiel uden at gå på kompromis med den høje kundetilfredshed hos passagererne, siger Carsten Riis, adm. direktør i Metroselskabet, i en pressemeddelelse.
Drift og vedligeholdelse af Metroen indebærer blandt andet fremtidige reinvesteringer.
Nye linjer
Den nuværende drifts- og vedligeholdelsesdirektør, Rebekka Nymark, bliver fremover direktør for området Nye Linjer, hvor der er fokus på innovation, ny teknologi og bæredygtighed.
I 2024 åbner M4 til Sydhavnen, samtidig med at en forlængelse af linjen til Ydre Nordhavn planlægges og en helt ny M5-linje er på tegnebrættet. Her skal der gennemføres miljøkonsekvensvurderinger, høringsprocesser, planlægning af linjeføringer, samt senere foretages udbud og forhandles kontrakter.
- Vores kundetilfredshed er så høj, fordi Metroen er så enkel at bruge til at komme rundt i byen. Men arbejdet med at få alle enderne til at mødes i planlægningen, høringsfaserne og udbudsfasen er ekstremt kompleks, siger Carsten Riis og fortsætter:
- Og med vores målsætning om at halvere CO2-udledningen på de kommende linjer, har vi ekstra fokus på innovation og bæredygtighed på M4 til Ydre Nordhavn og M5. Derfor er det en stor styrke, at vi kan sætte en så erfaren direktør som Rebekka Nymark til at varetage det daglige ansvar for det område.