Officiel start på tysk milliardprojekt ved Femern
DB NEtz har officielt påbegyndt byggeriet af jernbaneforbindelsen til Femern Bælt-forbindelsen.
Det oplyser den tyske gigant i en pressemeddelelse.
Den nye jernbaneforbindelse er den væsentligste tilslutning mellem Femern Bælt-tunnelen, der forbinder Lolland i Danmark med øen Femern og fastlandet i Slesvig-Holsten.
Det officielle grønt lys blev givet i dag af Berthold Huber, direktør for infrastruktur hos DB, Slesvig-Holstens ministerpræsident Daniel Günther og statssekretær Susanne Henckel fra Femern.
Forbundsregeringen, delstaten Slesvig-Holsten, DB og EU investerer i fællesskab omkring 3,5 mia. euro (26 mia. kr. ) i transportprojektet. I alt 88 kilometer nye jernbanespor bygges på den tyske side mellem Puttgarden og Lübeck.
- Efter mange års planlægning fejrer vi i dag starten på byggeriet af jernbaneforbindelsen her på Femern. Sammen med vores danske partnere skaber vi en ny europæisk jernbaneforbindelse fra Danmark via Tyskland til Italien, siger DB's infrastruktur-direktør Berthold Huber.
Slesvig-Holstens ministerpræsident, Daniel Günther, konstaterede, at projektet har været længe undervejs.
- Jeg er meget glad for, at det er lykkedes os at finde et kompromis for ruten sammen med de lokale borgere, forbundsregeringen og DB. Med dette grænseoverskridende transportprojekt, der forbinder lande, skaber vi større nærhed mellem Danmark og Slesvig-Holsten, mellem vores økonomier og især mellem mennesker.
Deutsche Bahn begynder i første omgang med dobbeltsporsudbygningen og elektrificeringen af den 11,4 kilometer lange strækning mellem Puttgarden og Femernsundbroen.
Det er den første af i alt ti anlægsfaser. Fra 2026 vil alle strækninger mellem Femern og Lübeck blive bygget parallelt. Af de i alt 88 kilometer rute er 55 kilometer planlagt som nybyggeri.