1600 meter brooverbygning i Storstrømmen
1600 meter brooverbygning er nu sat på plads på den ca. fire km lange Storstrømsbro.
Det oplyser Vejdirektoratet, der bygger broen.
"Brodrager nr. 17-18S blev i uge 40 hejst op ved Falsters kyst. Med brodragen blev de to sydlige brostykker samlet, så der nu er 880 meter sammenhængende bro, der er landfast med Falster, skriver bygherren.
I alt skal 44 præfabrikerede brodragere skal hejses op og udgøre den nye bro sammen med de to brofag støbt på land på hhv. Falster og Masnedø.
Brodragerne støbes i fabrikken ved byggepladsen, og hver brodrager har en bestemt plads i broens forløb, så broens får sin karakteristiske bløde kurve over Storstrømmen.
Den nye Storstrømsbro bliver anlagt vest for den nuværende og bygges af det italiensk konsortium SBJV, der kæmper med store forsinkelser og ekstraudgifter på projektet.
Broen er tegnet af Dissing + Weitling. Valget faldt på en bjælkebro med to vejbaner, dobbeltsporet jernbane med en maksimal hastighed på 200 km/t og cykel- og gangsti. Broens totale længde er 3,8 km, højden er 100 m, bredden 24 m og gennemsejlingshøjden 26 m.
Broen er et vigtig element i hele Femern-strækningen og skal være klar til både biler og tog i 2027.
Artiklen er en del af temaet Femern.