Aarsleff vinder opgave på ringvej øst om København
En ringvej langs Amagers østkyst fra Helsingørmotorvejen i nord til Øresundsmotorvejen i syd rykker nærmere.
Per Aarsleff A/S og Sund & Bælt har nu indgået en kontrakt om de geotekniske undersøgelser i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej ved København.
Det er planen, at ringvejen skal anlægges som en sænketunnel med fire spor øst om Amager og via Lynetteholm efter samme princip som Femern Bælt-forbindelsen.
- Ved at få et tilstrækkeligt kendskab til havbunden samt de dybereliggende jordlag reducerer vi usikkerheden i vurderingen af et kæmpe projekt som Østlig Ringvej, siger Henrik Christensen, der er teknisk direktør i Projektudvikling i Sund & Bælt, som står for miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej, i en pressemeddelelse.
En lastbil på en flåde
De geotekniske undersøgelser indebærer, at Aarsleff udfører boringer i undersøgelsesområdet og blandt andet udtager jordprøver.
Der er tale om boringer, som foretages med en borerig i form af en mindre lastbil med påmonteret boreudstyr, der placeres på en flåde. Flåden stabiliseres på havbunden ved hjælp af fire stålben, når der bores. Stålbenene sænkes forsigtigt ned på havbunden, og påvirkningen af havbunden er begrænset.
Sammen med eksisterende data fra tidligere undersøgelser foretaget i forbindelse med blandt andet Lynetteholm skal de boringer bidrage med fyldestgørende viden om havbunden, grundvandet og eventuel forurening i undersøgelsesområdet.
De geotekniske undersøgelser forventes igangsat i vinterhalvåret 2023/2024, og den endelige afrapportering forventes færdig i sommeren 2024.
Aflaster midtbytrafik
Formålet med ringvejen er at lede trafikken udenom byen og også servicere de nye beboere, der ventes at komme i området omkring den kunstige halvø Lynetteholm.
Med forventet 66.000 nye beboere og 54.000 nye arbejdspladser vil der med Lynetteholm og området omkring blive behov for ringvejen, viser en vurdering foretaget af Cowi.
I forundersøgelser er det vurderet, at cirka 100.000 køretøjer per hverdagsdøgn vil benytte ringvejen i 2050. Størstedelen vurderes dog at være trafikanter, der rejser mellem det nordlige København og det nordøstlige Amager - trafikanter, der ellers kører gennem byen.