Banedanmark begynder nyt broprojekt på Femern-strækningen
29 pæle skal bores ned i havbunden. 11 brofag skal støbes lokalt. 50.000 kbm havbund skal udgraves for at kunne arbejde i området.
Det er blot nogle af de ting, der nu bevæger sig fra tegnebræt til virkelighed, når Banedanmark udvider Kong Frederik IX's bro over Guldborg Sund ved Nykøbing Falster.
Broen udvides med et ekstra jernbanespor, så den er klar til fremtidens dobbeltsporede bane mellem Ringsted og Femern, skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.
Ny bro over Guldborg Sund
- Kong Frederik IX's bro over Guldborg Sund skal opgraderes og udvides med et ekstra jernbanespor.
- I den forbindelse udvides broen med 29 pæle.
- 11 brofag støbes på selve byggepladsen. Bropillerne bliver støbt direkte i vandet.
- Broen forventes at stå klar i 2026, hvorefter der bliver etableret kørestrøm på både den nye og den eksisterende bro
- Det ikoniske brotårn består.
- Broen vil fortsat være en klapbro for at sejltrafikken kan fortsætte.
Banedanmark
Opgraderingen af broen er et vigtigt led i Ringsted-Femern Banen, og den elektrificerede, dobbeltsporede jernbaneklapbro kommer til at have stor betydning både lokalt og for fremtidens tog, der skal fra Tyskland til Sverige.
Banedanmark oplyser, at man blandt andet vil støbe broelementerne lokalt på byggepladsen, mens bropillerne støbes direkte i vandet.
- Senere i projektet har vi en speciallavet kran til at transportere klappen ud på sundet. Vi skal jo bygge en ny bro, der skal sættes sammen med den eksisterende jernbaneklapbro, og den klapbro skal fortsat være funktionsdygtig, siger Mette Koch Sonnenborg, der er projektleder i Banedanmark.
Banedanmark markerer opstarten af brobyggeriet søndag den 29. oktober.