Synlige redningsstiger langs kajen kan reducere antallet af drukneulykker
"At der sker flere drukneulykker langs kaj er et globalt fænomen. Det hænger sammen med, at byerne vokser og det indebærer bl.a., at de gamle kaj-områder indtages med flere lejligheder og restauranter. Corona-pandemien har også spillet en rolle, da der nu er flere og nye brugere i marinaerne.”, siger Kim Haaning, Managing Director i Port-Safety.
Virksomheden arbejder med at reducere antallet af drukneulykker med deres LifeLadder® - en særlig udviklet stige, der monteres langs kajen og på flere områder adskiller sig fra traditionelle stålstiger. Det gælder ikke mindst det sikkerhedsmæssige, som er formålet med stigen.
”Vores formål er jo at reducere risikoen for drukning i havne og marinaer. Det gør vi med vores stiger, som er den potentielle redning for folk, når ulykken sker. For det er typisk også folk, der er alene, der falder i havnen og så skal det gå hurtigt med at komme op igen. Her har vores gule LifeLadder® en fordel, fordi den er meget synlig, også om aftenen og natten,” forklarer Kim Haaning.
Synlig stige med lavt CO2-aftryk
Udover en større synlighed har LifeLadder® flere andre fordele fremfor de traditionelle stålstiger. Den er synlig, fordi den er gennemfarvet, og det betyder også, at man vedligeholdelsesmæssigt ikke skal male på den for at holde den synlig. LifeLadder® er lavet i et syntetisk materiale, hvilket fjerner problemet med korrosion i stålstigerne.
Det syntetiske materiale betyder også, at stigen har en lav vægt, og derfor kræves der ikke der særligt udstyr til at løfte stigen ved monteringen. Port Safety har i år desuden implementeret en produktforbedring, der kaldes Fork Bracket. Det er en forbedring af de nedre beslag, der holder stigen. Det betyder, at hvis man skal lave service på stigen, så kan man af- og påmontere uden, at der er behov for en arbejdsplatform eller kran.
”Vi arbejder jo konstant med at forbedre produktet, og i den proces lægger vi også stor vægt på bæredygtig produktion. Vores bæredygtighedsrejse startede i 2020 med deltagelse i projektet Sailing Towards Zero - et projekt finansieret af Den Danske Maritime Fond - og her sammenlignede man CO2-aftrykket for forskellige maritime produkter. Vores LifeLadder® blev sammenlignet med de traditionelle, galvaniserede og malede stålstiger. Og denne tredjeparts beregning viste, at vores stige har et CO2-aftryk (cradle-to-gate) på 49 pct. af den traditionelle stige. Sidste år lavede vi optimeringer, som fik produktet ned på 46 pct. Og vores Fork Bracket løsning i år har bragt os ned på 43 pct.,” siger Kim Haaning.
Fork Bracket, Foto: Port Safety
Men bæredygtighedsambitionerne stopper ikke der, understreger han. Et af de næste skridt er, at anvende genbrugsstål i produktionen af beslagene, og den proces er nu i gang via netværket i brancheorganisationen Danske Maritime.
”Dette næste skridt i vores rejse mod et carbon-neutralt produkt handler dermed reelt om at udnytte genbrugsmateriale, så det kan anvendes til vores livreddende udstyr. Det ligger naturligt i forlængelse af vores ambitioner om at redde liv, at vi også har dette fokus på bæredygtighed, som vedrører os alle,” siger Kim Haaning.
PORT SAFETY
Vi stræber efter at forbedre sikkerheden for mennesker, der bor og arbejder langs havnefronten. At have en lodret væg ud til vand medfører et behov for, at adgangen til sikkerhed er synlig og intuitivt nem at genkende dag og nat. Sikkerhedsstigen skal også kunne håndtere korrosionen fra det våde/tørre og salte miljø. Samtidig skal den forblive synlig uden behov for ekstra vedligeholdelse. En omfattende designproces resulterede i vores banebrydende løsning, LifeLadder® . Siden markedslanceringen i foråret 2018 har LifeLadder® kombineret med vores solcelledrevne LightUnits og marinaLightUnits forbedret sikkerheden i havne, lystbådehavne og byer i 35 lande verden over.