Rockwool har fundet tilbage til lønsomheden i nyt regnskab
Onsdag offentliggjorde isoleringskoncernen Rockwool sit halvårsregnskab for den første halvdel af 2023 med overskriften ’Et stærkt resultat i et presset marked”.
På bundlinjen står da også et solidt overskud på 760 mio. kr. efter skat for andet kvartal i år. Det er en stigning fra samme kvartal sidste år, hvor overskuddet endte på 462 mio. kr.
- Vi er stolte af resultatet, der først og fremmest fortæller os, at vi har et godt produkt og en stærk markedsposition, uddyber Rockwools topchef Jens Birgersson.
Vi er stolte af resultatet, der først og fremmest fortæller os, at vi har et godt produkt og en stærk markedsposition Jens Birgersson, Rockwools topchef
Geografisk variation
Trods det positive resultat understreger Jens Birgersson af flere omgange, at man fortsat udfordres af et trægt byggemarked. Den samme historie fortæller halvårsregnskabet da også, da fremgangen på bundlinjen sker trods et faldende salg på samlet syv pct.
Nedgangen lyder på hele 22 pct. i Østeuropa, hvoraf Rockwools fortsatte tilstedeværelse i Rusland med fire fabrikker har været genstand for en del debat, samt i 6 pct. i Vesteuropa. Anderledes ser det dog ud i den resterende del af verden, hvor salget - særligt drevet af Nordamerika og Asien - stiger med seks pct.
Vi ser, at Storbritannien vækster en del igen, hvorfor vi er gået i gang med at øge kapaciteten her. Men modsat er byggeriet nede med 40-45 pct. i Tyskland. Jens Birgersson, topchef i Rockwool
Jens Birgersson fortæller, at de også internt i Vesteuropa, der er koncernens største marked, oplever en kæmpe variation på tværs af landegrænser. Mens byggeriet i Tyskland og Norden fortsat er bremset helt op, går det igen fremad i lande som Frankrig, Spanien og Storbritannien.
- En del af udfordringen også fremover er, at tendenserne i byggeriets varierer enormt fra land til land, hvorfor vi skal blive ved med at omstille os efter markederne, siger han og fortsætter:
- Vi ser, at Storbritannien vækster en del igen, hvorfor vi er gået i gang med at øge kapaciteten her. Men modsat er byggeriet nede med 40-45 pct. i Tyskland. Der kan vi jo ikke blive ved med at producere de samme mængder.
Bag om Rockwool
- Rockwool-koncernen er en verdensomspændende koncern med 12.400 medarbejdere, heraf omkring 800 i Danmark.
- Er verdens førende producent af stenuldsbaserede løsninger og sælger Rockwool-løsninger i mere end 120 lande.
- Blev grundlagt i 1909, og den første Rockwool-fabrik startede i Hedehusene i 1937, hvor koncernens hovedkontor stadig er placeret.
Kilde: Rockwool
Solid lønsomhed
Et udfordret og trægt marked til trods har man altså landet et tilfredsstillende resultat, hvilket ifølge Jens Birgersson skyldes, at man er lykkedes med at få lønsomheden i Rockwool tilbage på et solidt niveau.
Til det roses organisationen for sin agilitet i det foranderlige marked, mens han også peger på, at Rockwool også har været begunstiget af genvundet prisstabilitet og faldende energiomkostninger.
Inflationen kan gå i en negativ spiral hurtigt. Og når man kigger på byggematerialer generelt, så er det bare noget, der påvirkes meget af inflationspres. Jens Birgersson, topchef i Rockwool
Grundet den forbedrede lønsomhed er der også med positive briller, at man i Rockwool kigger på resten af året. I regnskabet lyder også, at man opjusterer sine forventninger til det samlede årsregnskab, hvor der nu ventes nu et fald i omsætningen på otte procent i stedet for ti procent. Derudover ventes en let øget overskudsgrad.
- Vi føler os ganske komfortable, når vi kigger på vores guidance. Vi ser en relativ stabilitet i forsyningskæderne og energipriser, hvilket der giver os en forventning om, at vores prognose vil holde stik, lyder det.
Forholder sig forsigtigt
Jens Birgersson og resten af ledelsesgangen står dog ikke allerede klar til at poppe champagneflaskerne. Han peger på en kerneinflation, der fortsat ligger på et højt niveau. Og så har de seneste par år understreget, hvordan de begår sig på et marked, der er følsomt for disse konjekturer.
- Inflationen kan gå i en negativ spiral hurtigt. Og når man kigger på byggematerialer generelt, så er det bare noget, der påvirkes meget af inflationspres.
Priserne of omkostningerne har stabiliseret sig, men jeg tror stadig at kerneinflationen vil være høj i en god tid endnu. Og prisniveauet er jo stadig meget, meget højere end i 2018 Jens Birgersson, topchef i Rockwool
I slutningen af 2022 og i første kvartal af 2023 valgte Rockwool at sætte priserne op på sine produkter for at modsvare de på den tid galopperende priser på gas og elektricitet, som Rockwool er storforbrugere af. Selvom energipriserne nu har stabiliseret sig igen, kan Jens Birgersson ikke sige noget definitivt om det prisniveau, kunderne kan forvente sig i fremtiden.
- Priserne of omkostningerne har stabiliseret sig, men jeg forventer at kerneinflationen vil forblive høj i en god tid endnu. Og det generelle prisniveau er jo stadig meget, meget højere end for få år tilbage, understreger han.