23948sdkhjf

En bevarelse af tunnelfabrikkerne ødelægger kystplaner

Bevarelsen af tunnelfabrikkerne ødelægger planer for kyststrækningen øst for tunnelportalen, mener kritikere

Bevarelsen af tunnelfabrikkerne er over de seneste måder kommet højt på den politiske dagsorden. 

I løbet af efteråret fremsætter transportminister Thomas Danielsen (V) det lovforslag, som skal lægge grund for en såkaldt permanentgørelse.

Men det vil få konsekvenser for de planer, der er med kyststrækningen øst for fabrikkerne, skriver Ingeniøren.

Konkret drejer det sig om en tredjedel af et seks kilometer langt kunstigt kystområde, hvor blandt andre arkitektfirmaet Schønherr har arbejdet med at skabe laguner, sandstrande og klitter. 

Hos Enhedslisten ærgrer man sig.

-Det oprindelige mål var at genetablere noget af den oprindelige natur. Men det bliver svært, når man placerer et kæmpe industrianlæg midt i det hele, siger Birthe Lauridsen (EL) til Ingeniøren.

Femern A/S bekræfter, at det at bevare tunnelelementfabrikken vil betyde, at det hidtil planlagte naturområde mod øst bliver mindre end planlagt.

- Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen vil dog stadig resultere i væsentligt større naturarealer på Lolland, end der inddrages til projektet, hvortil der bla. kommer 42 hektar nyt rev i Femern Bælt. Projektet vil således fortsat leve op til kravene til erstatningsnatur i medfør af anlægsloven, skriver pressechef Jens Villemoes i en mail til Ingeniøren.

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109