23948sdkhjf

Licitationen mener: Sug viden op og skab bedre bundlinje

De dygtigste håndværks- og entreprenørvirksomheder, målt på indtjening og ordretilgang, er dem, som har fingeren på pulsen både i forhold til markedstendenser og -udvikling, effektiv organisering, skarp risikovurdering og opdateret byggefaglig viden. Samt vilje og evne til at indgå i nye former for samarbejde og udvikling af nye byggemetoder.

De mest succesfulde virksomheder har for længst erkendt, at bygge- og anlægsbranchen er en både kompleks og meget konjunkturfølsom branche, hvor det handler om at kunne omstille sin virksomhed hurtigt og effektivt. Kan man ikke det, overlever man ikke længe i en branche, som tilmed er præget af en ubarmhjertig priskonkurrence.

Succesfulde virksomheder har ofte også rigtig godt styr på indsamling af data på både afsluttede, igangværende og kommende projekter. Man skal altså populært sagt ikke ”opfinde den dybe tallerken” hver gang, man giver tilbud eller indgår en ny kontrakt. Denne opsamling af viden og efterfølgende deling af viden, både internt i virksomheden og med samarbejdspartnere, er en vigtig forudsætning for at skabe netop den kvalitet bygherren ønsker til den aftalte pris og tid. Samtidig er det med til at sikre, at opgaverne er lønsomme og luner på bundlinjen.

Uanset hvor stor eller lille virksomheden er, og uanset hvilken branche eller brancher virksomheden arbejder i, så er systematisk indsamling og deling af viden afgørende – lige fra sidemandsoplæring mellem svend og lærling på stilladset til dynamisk og digital vidensdeling.

Så der er ingen vej udenom; det handler om at suge viden op og gøre den brugbar gennem effektiv og struktureret vidensdeling.

Artiklen er en del af temaet Lederen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.008